Toen ik in 1997 ging werken voor een horeca uitzendbureau gebeurden er mooie dingen. Wanneer wij een bedrijf bezochten, waarvan wij vermoedden dat zij weleens behoefte zouden kunnen hebben aan ambulant uitzendpersoneel, kregen wij louter enthousiaste reacties. ‘Wat? Een uitzendbureau speciaal voor
Crisis als excuus. Crisis als verklaring. Crisis als verschijnsel dat ons overkomt. Crisis als een tijdelijk verschijnsel. Crisis om je achter te verstoppen. We horen het overal om ons heen. Het is crisis. Als we er al even niet aan denken dan
Voor afgelopen vrijdag stond er al een week of acht een dinerafspraak met een goede vriendin in mijn agenda. Was er iets speciaals? Nee, maar eerder lukte het ons niet een datum te vinden die voor ons allebei nog vrij was. Omdat
‘Als mens en onderneming de invloed van een veranderende maatschappij toelaten en zich er door laten inspireren’. Dat is investeren in een succesvolle toekomst. Als ondernemer merk ik iedere dag hoeveel energie een bruisende en gastvriendelijke omgeving je oplevert. Ook weet ik
In Nederland hebben we een redelijk uniek horecalandschap. Ieder café heeft een eigen ‘concept’ en op heel veel plekken kan je van de buitenkant alleen maar raden welke sfeer je binnen aan zult treffen. Ook weet je nog niet hoe de medewerkers
Al eerder heb ik geschreven over het vermoedelijke resultaat van oprecht ondernemen en de winst die de juiste intenties je kunnen opleveren. Al eerder heb ik me opgewonden over mensen van belangenorganisaties die zogenaamd namens hun achterban van de daken schreeuwen waar
Ik heb een beetje een dubbel gevoel de laatste tijd. Aan de ene kant ben ik heel erg blij dat begrippen als gastvrijheid ‘beleving’ en ‘klantgerichtheid’ steeds vaker vallen en een belangrijk thema aan het worden zijn. De andere kant van de
Een nieuw jaar. Tijd voor een nieuwe toon. We moeten denk ik om te beginnen eens stoppen met praten over ‘nieuwe’ media, en andere dingen ‘van tegenwoordig’ maar de tijd waarin we leven tegemoet treden met behulp van alle zaken die we
In de afgelopen vijf maanden heb ik een kleine honderd verschillende horecaondernemingen bezocht. Het valt me op dat de meeste bedrijfsleiders en partymanagers het met elkaar eens zijn over het ‘feit’ dat de medewerkers van vandaag minder getalenteerd, opgeleid en opgevoed zijn