Toen ik in 1997 ging werken voor een horeca uitzendbureau gebeurden er mooie dingen. Wanneer wij een bedrijf bezochten, waarvan wij vermoedden dat zij weleens behoefte zouden kunnen hebben aan ambulant uitzendpersoneel, kregen wij louter enthousiaste reacties. ‘Wat? Een uitzendbureau speciaal voor horecapersoneel? Met ervaring? Ja, dat willen we wel!’ Tot die tijd betrokken hotels, zalencentra, partycateraars en grote restaurants de extra mensen in de bediening vaak via een regulier uitzendbureau en dan was het maar afwachten wie zich bij je meldde, zeker in een stad waar geen hotelschool was gevestigd. Soms een uitzendkracht die in een ver verleden weleens achter een bar had gestaan, en soms iemand die helemaal geen ervaring had, maar het wel heel leuk vond ‘om met mensen om te gaan!’.

Jobkoning
De tijd waarin de horeca uitzendbureaus in Nederland opkwamen viel niet toevallig samen met de stijgende vraag naar goede horecamensen. Het ging fantastisch in ons land, en overal werden luxe party’s, aangeklede borrels en feestelijke openingen gegeven. De slimste studenten van de hotelscholen van ons land speelden in op de stijgende vraag en bouwden hun traditionele ‘jobkoning bureautjes’ (aanspreekpunten op hotelscholen die medestudenten regelen voor horecaklussen) uit tot professionele uitzendbureaus met meerdere vestigingen.

Het bureau waar ik werkte groeide in krap vijf jaar van twee naar dertien vestigingen. Het verschil met de werkwijze en het aanbod van de hotelscholen was dat niet langer alle medewerkers ook echt (op een hotelschool) geschoold waren. De oplossing daarvoor was de horecatraining. Iedere week een training op kantoor, en ook de mensen zonder veel ervaring kwamen beslagen ten ijs!

USP’s
Alle bezwaren die een horecabedrijf vaak had tegen een regulier uitzendbureau namen wij weg, en dus zorgden wij voor:
• 24 uur per dag bereikbaar (dat kon want we hadden net de mobiele telefoon)
• Alle medewerkers dezelfde kleding (wij verstrekten die op de kantoren)
• Alle medewerkers ervaren (wij verzorgden zelf onze trainingen en veel uitzendkrachten hadden een hotelschoolopleiding)
• Wij spreken uw taal, we komen zelf uit de horeca!
• En last but not least, onze uitzendkrachten hebben allemaal APK op zak!

APK
APK staat voor Aansteker, Pen en Kelnersmes. Iedereen die weleens voor een horeca uitzendbureau heeft gewerkt kent deze afkorting. Dat was natuurlijk slim van ons in die tijd. Met een geringe investering van deze drie items, maakten onze uitzendkrachten een zeer professionele en voorbereidde indruk en waren zij in staat de gasten een vuurtje te geven, een bestelling te noteren en een fles wijn open te maken.

De markt groeide door, sommige bureaus ontwikkelden zich op het gebied van planning en kwaliteit, anderen deden niks en hielden zich bij de USP’s die zij 20 jaar geleden formuleerden. Op dit moment zie je opnieuw een kentering ontstaan in de horeca uitzendbranche. Waar in 1997 horecabedrijven nog wild enthousiast reageerden wanneer je vertelde dat je een specialist was, moet je vandaag met heel veel meer komen. Anders val je af. De USP’s van toen zijn bijna allemaal achterhaald:

• Iedereen is 24 uur per dag bereikbaar!
• Opdrachtgevers regelen het liefst zelf de kleding!
• Alle bureaus geven trainingen en de meeste opdrachtgevers ook!
• En dan de APK…

De APK staat ook voor een Algemeen Periodieke Keuring. En deze APK lijkt voor sommige bureaus hoognodig. In de afgelopen jaren is er een rookverbod ingevoerd waardoor niemand meer rookt in de horeca, laat staan op een vuurtje van de medewerker wacht, worden bestellingen opgenomen met een handheld, en heeft 95% van de horecawijnen een draaidop… Toch herken je de ooit zo nieuwe horeca uitzendbureaus aan de harde eis een APK setje mee te nemen!

Toekomst
Volgens mij gaat het een opdrachtgever niet om een APK en ook niet om de voorraad kleding op je vestiging. Natuurlijk wil een opdrachtgever vandaag wel dat je bereikbaar bent op voor hem belangrijke momenten, maar als je dat goed regelt mag dat van hem ook online.

Volgens mij heeft een opdrachtgever in de horeca vandaag de dag behoefte aan mensen met persoonlijkheid. Mensen die op drukke momenten zijn in te schakelen en het team versterken. Door gasten welkom te heten, goed voor ze te zijn en gastvrijheid uit te stralen. Mensen die gemakkelijk communiceren en die geen hekel hebben aan hard werken. Mensen die hun opdracht serieus nemen. Mensen tussen de 25 en 35 jaar. Mensen die een verhaal kunnen en durven te vertellen.

Deze mensen zijn er. Vaak werken ze als zelfstandige, en werken ze ook in andere disciplines. Als danser, acteur, model of performer. Het leuke is dat deze mensen meestal een vergelijkbare gage factureren dan een gemiddeld tarief van een horeca uitzendbureau. Deze zelfstandigen werken direct voor de opdrachtgever en worden sinds kort bemiddeld door Verkerk Bartstra. Verkerk Bartstra plant, bemiddelt, informeert, factureert en calculeert open en transparant en berekent altijd dezelfde kleine fee per uur. Zichtbaar voor alle partijen.

Ik geloof steeds meer in systemen waarbij mensen dingen zelf oppakken en zelf regelen. Ik wil het nest waar ik vandaan kom niet bevuilen, maar wanneer je amper waarde toevoegt aan de dienst die je aanbiedt, dan is het niet zo gek dat mensen zoeken naar een alternatief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra