Ongeveer bij het zevende restaurant dat wij in anderhalve dag bezochten viel het kwartje. De bediening was snel, aardig, prettig en prima. Maar van etiquette hadden ze op veel plekken eigenlijk nog nooit gehoord. In de overigens zeer goede restaurants die ik
Een aantal grote namen vallen, de branche schrikt ervan. ‘Als zij het zelfs niet meer redden, dan wil dat toch wel heel wat zeggen.’ Ja, dat zegt zeker veel, denk ik dan. Het zegt dat zelfs bedrijven met een hele grote naam
De baan van horecaondernemer is geen gemakkelijke in deze uitdagende economische tijd. Bovendien wordt er sinds een aantal jaren sowieso al veel meer van je verwacht dan alleen maar het draaiende houden van je zaak. Zo zal je ook moeten zorgen voor
Een restaurant is net een vliegtuig; de stoelen die niet verkocht zijn ben je voor altijd kwijt. Je kan ze morgen niet alsnog verkopen want dan is het vliegtuig al weg, de avond al voorbij en de kans om iets te verdienen
Wat heel veel mensen in de branche al een tijdje aan hun water (en in hun kassa) voelden, werd onlangs bevestigd door de cijfers van het CBS. Het gaat minder goed met de economie, de inflatie is hoog opgelopen en de horeca
De afgelopen twee weken trok ik zoals ieder jaar in juli door de Verenigde Staten om inspiratie op te doen voor 2024. Eind juni zit het jaar er voor mij altijd wel op en vanaf september staat een groot deel van mijn
Het kwam misschien ook wel omdat we een kleine vakantie hadden; ontspanning en mooi weer maken momenten vaak mooier en zelfs producten veel lekkerder. Denk maar aan dat kleine boertje in Frankrijk waar je de wijn die je mag proeven zó ontzettend
‘De gemiddelde besteding loopt iets terug, op zaterdag zitten we nog wel vol maar niet al weken van te voren.’ Ook een Amsterdamse restaurateur die ik sprak bemerkt heel voorzichtig een verandering in consumentengedrag. ‘Onze bezetting is in orde hoor, maar de
‘Mag ik je extra hartelijk bedanken voor vandaag? Ik zie hoe hard jullie werken en er kan volgens mij geen stoel meer bij op het terras. Ik heb echt genoten van een heerlijke avond, dank-jullie-wel!’ De man drukte de medewerker een biljet
Een website die gereserveerde tafeltjes verhandelt werd deze week ook in Nederland gelanceerd. Veel ophef om iets wat in de praktijk natuurlijk nooit storm gaat lopen. Het is namelijk voor restauranthouders een doorn in het oog. Wie de juiste mensen kent krijgt