‘10% loonsverhoging voor horeca is te weinig!’

Jeroen was heel stellig in zijn gesprek met Frank, zijn werkgever. ‘Met 10% loonsverhoging kom ik toch nog steeds geld tekort om rond te komen? 10% klinkt wel heel veel, maar 10% van heel weinig is nog altijd bijna niets. Als ik hetzelfde wil doen als ik altijd deed, heb ik zeker een dubbele loonsverhoging nodig en anders ga ik met pijn in mijn hart om mij heen kijken. Ik wil niet weg maar dan zal ik wel moeten…’

handen in het haar

Frank zit met zijn handen in het haar. Jeroen is een goede kracht en als hij Jeroen tegemoet komt, dan zal hij de rest van het team ook tegemoet moeten komen want zoiets hou je nooit stil. En dat wil Frank ook helemaal niet. Tegelijkertijd weet hij: Als zijn eigen mensen niet meer rond kunnen komen, wat zal dat dan betekenen voor zijn gasten. Zullen die zo massaal blijven komen in de komende maanden? Komt Corona terug? Wat zal er met de energieprijzen gebeuren? En blijft de rekening van de groothandel met hetzelfde tempo oplopen? Wat is dit in hemelsnaam voor tijd?!

Frank heeft altijd geroepen dat het uiteindelijk niet alleen om het geld gaat. Dat hij als werkgever meer te bieden heeft dan alleen salaris en die koers heeft altijd gewerkt. Eigenlijk heeft hij nooit echt last gehad van een personeelsprobleem doordat hij altijd zijn beloftes nakomt, zorgt voor een teamgevoel en gewoon een fantastische werkgever is. Maar wel één van wie zijn medewerkers niet meer rond kunnen komen. Daarom had hij ook besloten tot de aanpassing in de lonen die in het geval van Jeroen wel opliep tot 10%. Maar zelfs dat lijkt dus niet genoeg.

Rusteloze nachten

Na drie klamme, rusteloze nachten hakt Frank de knoop door. Hij blijft bij zijn besluit. Per 1 september gaan de lonen omhoog en voor iedereen die het er niet mee eens is en het te weinig vindt, is het pech. Je hóéft hier niet te werken. Uiteraard belooft Frank dat hij de situatie blijft volgen en in januari nog eens goed naar de lonen kijkt.

De reacties zijn ongelooflijk goed, het team is Frank dankbaar dat hij hier gewoon zelf mee komt en iedereen laat dat op zijn eigen manier weten. En Jeroen die belt of hij even een gesprekje kan krijgen. Hij heeft er nog eens over nagedacht en komt zijn excuses aanbieden. Hij begrijpt ook wel dat hij veel te ver is gegaan en wil heel erg graag blijven. Frank accepteert natuurlijk de excuses en de fles wijn die Jeroen meebracht. Frank weet: Het wordt geen makkelijk tijd, maar met zo’n team komt het vast goed.

Meer over mijn visie op horeca en (wederzijdse) gastvrijheid vind je in mijn nieuwe boek ‘Moderne Horeca’. Dat is overal te koop maar op www.horecabo.nl krijg je ‘m supersnel in huis!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.