Gasten worden er niet gezelliger op na een ondoordachte opmerking van iemand uit de bediening. Het is vaak helemaal niet zo lelijk bedoeld, en toch komt het helemaal verkeerd over. Eigenlijk ook niet zo gek, als je er even over nadenkt… De dingen die je beter niet zegt tegen een gast in de horeca!

  1. ‘Heeft u echt een allergie, of gewoon last van een modeverschijnsel?’

Het is echt waar, ze vroeg het echt. Het was op een van de Waddeneilanden, en we hebben het er het hele weekend over gehad, en in 100 varianten nagezegd. Toch vonden we het allemaal gewoon ongelooflijk brutaal en alleen om die reden later pas heel grappig.

  1. ‘Manchego? Ja dat is gewoon kaas van koemelk hoor, een soort mozzarella!’

Omdat je het soms gewoon raar vindt om eerlijk te zeggen dat je het niet weet. Alsof mensen geen google op hun telefoon hebben. Verkeerd gokken en dingen zeggen die niet waar zijn… Een gast vertrouwt je nooit weer.

  1. ‘Wat een schattig meisje! O, is het een jongen?’

Een andere in deze categorie: ‘O , dat is wel een hele flinke baby!’ jonge ouders vinden het niet leuk als je iets zegt over hun kleine kindje. Niet dat het dik is, niet dat het mager is, niet dat het een jongen lijkt, of een meisje… Het beste waag je je niet aan al te inhoudelijke beschouwingen en al helemaal niet ongevraagd.

  1. ‘Bent u thuis ook zo’n moeilijke eter?’

Sommige gasten halen je het bloed onder de nagels vandaan, maar vragen of iemand thuis ook zo moeilijk is, dat is olie op het vuur. En bovendien helemaal niet relevant, want je gast is op dit moment helemaal niet thuis, hij is uit! En uit is alles anders!

  1. ‘Cola!’

Veel runners vinden het een beetje overdreven om aan iedere tafel waar ze komen ‘goedemiddag’ te zeggen. Dat is het niet. Gasten begroeten door alleen de naam van het bestelde drankje te roepen, dat is wel heel mager, onpersoonlijk en bovendien onaardig.

  1. ‘Bordje niet leeg, dan ook geen toetje jongedame!’

Zeker voor collega’s met kinderen is de verleiding bijna niet te weerstaan je te bemoeien met de erbarmelijk slechte opvoeding die ouders demonstreren aan onze tafels. Toch kom je van een koude kermis terug als je goedbedoelde pedagogische tips deelt met je gasten. Maar daar was je waarschijnlijk al achter!

  1. ‘ U liever een glas jus d’orange? O, u bent niet zwanger.’

Vrouwen die er wel zwanger uitzien maar dat niet zijn, mannen die op vrouwen lijken en andersom, het zijn allemaal geen handige versprekingen aan het begin van een avond. ‘Collega, zullen wij van wijk ruilen?’

  1. ‘Heeft u gereserveerd?’

Misschien niet voor de hand liggend in deze lijst, maar toch is het een hele rare begroeting. Ook als een gast niet heeft gereserveerd, is ‘Welkom!’ toch veel vriendelijker? En de meeste obers die vragen naar een reservering, hebben ongeacht het antwoord in de meeste gevallen toch wel een tafeltje. ‘Goedenavond, van harte welkom!’ Gasten zeggen dan vaak zelf: ‘Wij hadden gereserveerd!’

  1. ‘ Kijk uit, er kunnen graatjes in zitten!’

Dat was nou net de reden dat ik een filet had besteld, omdat ik niet van graatjes houd. Hoe lief ook bedoeld, na deze waarschuwing heb ik eigenlijk al gegeten en gedronken. De happen die ik uit beleefdheid dan toch maar neem, die proef ik voor in de mond, en maak ik zo fijn, dat ik niets meer overhoudt, maar dan in ieder geval ook geen graatje.

  1. ‘Huisgemaakt? Door Vincent??? Hahaha, nee hoor, die saus komt gewoon uit een flesje!’

Eerlijk zijn is goed, zwijgen is soms beter! De betovering is bij gasten zo verdwenen als je jouw indrukken van het keukenpersoneel deelt aan tafel. En waarom zou je eigenlijk. Als de mensen die ergens werken al geen ambassadeurs zijn van een restaurant, waarom zouden gasten het dan worden?

Fotocredits: verbaasdonline.nl

De blogs van Wouter zijn gebundeld in twee boeken: Dit is mijn wijk niet…! en in samenwerking met Horeca Be Like ‘Het jaar van de bediening!’ De boeken zijn voor horecamensen te bestellen OP DEZE WEBSITE.

Wouter Verkerk verzorgt jaarlijks ruim 200 presentaties en workshops bij horecabedrijven door heel Nederland. Wouter uitnodigen in jouw bedrijf? Neem contact op en we sturen je een factsheet.

20150125 Dimwn

COVER JVDH

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra