Toen ik de voor 95% lege zaak binnenliep, snapte ik wel dat ik niet had hoeven reserveren. Toch meldde ik me even netjes, de gastheer ging er echter niet op in. Ik vind dat een gemiste kans, gasten die bij je reserveren hebben tijd en moeite besteed, zijn potentiële nieuwe vaste gasten, die zou je moeten koesteren en een bijzonder welkom moeten geven.

We mochten buiten zitten, kregen een toelichting over de zaak (vlak voor Corona open). en de menukaart (divers, authentiek) we bestelden een fles wijn die ik op de website al had uitgezocht. De jongste gastheer kwam ons alvast wat hapjes brengen, “van het huis” zei hij. Heel aardig. (Het brood dat hij ook bracht stond vervolgens wel op de rekening)

Het gerijpte vlees stond voor een beste €11,00 ‘per 100 gram’ op de menukaart. De gastheer vertelde dat de stukken vlees meestal tussen de 800 en 900 gram wegen, inclusief bot en vet. We vonden dat vrij veel voor de lunch maar hij zou het even aan tafel komen laten zien en verzekerde ons dat het goed zou komen. Hij heeft ons niet van te voren het vlees laten zien en op de rekening stond een stuk vlees van 1100 gram. Een horecabedrijf in het hogere segment (lees: dure tent) onderscheidt zich doorgaans door een lage foutmarge en medewerkers die doen wat ze beloven. Als je dat niet doet, dan vraag. je je als gast af waar je dan wél de hogere prijs voor betaalt…

In plaats van twee voorgerechten kregen we er drie. De derde was kennelijk door de gastheer toegevoegd om te laten ‘proeven’ maar ook deze stond gewoon op de rekening. (+14) Dingen die je weggeeft aan gasten moet je altijd aanslaan maar dan ook meteen weer als ‘aangeboden’ boeken. Als je dat niet doet breng je een gast wel in een lastige positie. Niemand vind het leuk om te zeggen: ‘goh meneer, dat glaasje of bordje kregen we toch van u aangeboden? Nu staat het op de rekening…. De meeste gasten betalen dus gewoon en lopen met een slechte smaak de deur uit. Iets aanbieden is dus leuk en soms belangrijk, het vervolgens goed registreren is misschien nog wel het belangrijkste omdat je anders het tegenovergestelde bereikt van wat je beoogt.

We redden het net niet met de fles wijn en bestelden nog twee glazen. Dat duurde een minuut of tien. Toen bleek dat die wijn niet meer koud lag. Gelukkig zat er nog iets minder dan een half glas in een bijna lege fles, die mochten we delen tijdens het wachten. Ook deze twee slokjes stonden als volwaardige glazen op de rekening. (+29)

Een geweldig restaurant, fantastisch eten, geweldige wijn. Toch zou ik er niet graag terug gaan. Als de rekening niet klopt, klopt er vaak veel meer niet in een restaurant. Er wordt niet goed onderling gecommuniceerd, de kassa klopt niet, mensen werken elkaar tegen. Een ‘lunchbonnetje’ van ruim €300(!!!) moet altijd goed worden gecontroleerd door de maitre en mag natuurlijk nooit vier fouten bevatten. De hele middag was een aaneenschakeling van nonchalance en gemiste kansen. Jammer!

Ik leerde ooit van een wijs man: ‘Controleer nooit de rekening in een restaurant want als je ziet dat het fout is, dan moet je er wat van zeggen en wat je niet weet kan je ook niet zeggen. Het klopt bijna nooit maar aan het eind van je leven heb je altijd te weinig betaald!’

Ik denk dat hij gelijk heeft maar dan moet je niet te vaak naar dit restaurant!

Op www.horecabo.nl vind je alle summerdeals op een rijtje!

Volg mijn horeca Instagram Stories op: https://www.instagram.com/wouterverkerk

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top