Als het rustig is, ben je te laat!

‘Ik ben zó druk, sorry! Ik heb helemaal geen tijd gehad je mail te beantwoorden. Ik loop echt achter de feiten aan. Ik moet nog zóveel doen, er komt geen einde aan. Wat dat betreft ben ik blij dat er straks weer een rustige periode aankomt, dan kan ik hopelijk een beetje bijwerken…’ Ik zei tegen die ondernemer dat hij dan wel te laat is. Want nú moet je werken aan de drukte van over een paar maanden. Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, maar wel waar!

Een seizoen vooruit lopen

Een modern horecabedrijf beweegt mee met de inkopers van een kledingwinkel; die zijn nu volop bezig met het voorjaar en de zomer. Druk zijn met vandaag en morgen is per definitie hetzelfde als achter de feiten aanlopen en wachten tot je tegen een muur loopt. Je bent altijd te laat, het kost veel meer moeite en tijd en het lukt veel vaker gewoon niet als je iets vandaag nog geregeld wilt krijgen. Mensen die in deze val trappen horen ook heel vaak het antwoord: ‘O, wat jammer dat u nu pas belt, als u vorige maand had gebeld had ik u heel makkelijk kunnen helpen!’ Maar nu is het op, heb ik geen voorraad, kan ik niet meer, heb ik al een andere afspraak, heb ik alleen nog de duurste, heb ik alleen nog de verkeerde kleur, etc.

Vergunningen die je niet op tijd aanvraagt, regelingen waar de inschrijving inmiddels is verstreken, lege subsidiepotten, sollicitanten die inmiddels al een baan hebben, vijvers die al leeggevist zijn. Mijn punt is duidelijk denk ik.

Ton Lenting en Martijn Veen

Heel veel goede ondernemers die met Ton Lenting hebben gewerkt, of dat nog steeds doen kunnen zijn mantra wel dromen: ‘Niet ín je zaak werken maar áán je zaak werken!’ Ik denk dat hier de belangrijkste reden ligt achter het feit dat ketens steeds meer kleine visjes opeten. De horecaondernemer die niet een uur of dertig per week áán zijn zaak werkt, die loopt ieder uur dat hij dat minder doet verder achter de feiten aan. Totdat het niet meer bij te werken is, en dan gaat de handdoek richting de ring. Martijn Veen van Horecabrains zegt niet voor niets: ‘Het is topsport!’

Voor HorecaBrains ontwikkelde ik met mijn team een jaarkalender voor 2023. Iedere maand staan de to do’s uitgewerkt op het gebied van promotie, HR, Concept, feestdagen, inhakers, HR, Finance, rapportages en operatie. De lijst laat goed zien wat er allemaal ‘boven’ moet gebeuren voordat ‘beneden’ gewoon lekker kan draaien. Je kunt de poster hier bestellen, dan sturen we ‘m naar je op. De Poster is op A1 formaat gedrukt en wordt teruggevouwen naar A4 naar opgestuurd.

Maak goede afspraken over service, laat het niet op z’n beloop. Maak de overstap naar moderne horeca! Lees er alles over in mijn boek Moderne Horeca. 

Vanaf nu ook in de Voorverkoop! Mijn nieuwste boek ‘Wouter in Vegas!’ Bestellen kan HIER!

In combinatie met mijn nieuwe boek bestel je nu een proefeditie van de inspiratiebox voor maar €25,00!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.