Heel langzaam kijken we vooruit. In een serie blogs verken ik de mogelijkheden bij heropening van de horeca en werk ik verschillende thema’s uit. Ik had het al eerder over capaciteit en assortiment, over personeel en over service en besteding. Deze keer wil ik wat meer inzoomen op de anderhalve-meter-horeca. Kan dat eigenlijk wel?

In het enthousiasme van een ondernemer wil nog weleens op de achtergrond raken waaróm we dit ook alweer doen. We willen een virus afremmen dat de volksgezondheid bedreigt; We zorgen er samen voor dat het zich niet te snel verspreidt zodat we ziekenhuizen niet overbelasten en dus levens sparen. Dat doen we door maatregelen in grofweg drie categorieën.

Maatregelen

  • Voorkomen dat veel mensen bij elkaar in de buurt zijn door zoveel mogelijk thuis te blijven;
  • Anderhalve meter afstand houden als we elkaar wel ontmoeten of tegenkomen;
  • Elkaar geen hand geven, vaak onze handen wassen en heel goed letten op persoonlijke hygiëne;

Wanneer de maatregelen worden versoepeld, dan is het waarschijnlijk dat er vooral gedraaid zal worden aan de knop ‘veel mensen op dezelfde plek’. Die zal dan niet vol open gaan maar eerst worden gezet op: ‘ietsjes meer mensen op dezelfde plek’. De rest van de aanwijzingen zal van kracht blijven is de verwachting. Hoe zou je dat kunnen vertalen? Dat is de vraag die iedereen bezighoudt en waar richtlijnen voor zullen komen en ik verwacht dat KHN daar een belangrijke rol in zal gaan spelen. Voor het zover is kan je vast aan de slag in je hoofd met de volgende mogelijke gevolgen die ik tot dusver tegenkwam.

TIPS!

  • Helder toelatingsbeleid; zieke gasten en of medewerkers niet welkom! (werk aan vriendelijke signing en (website)teksten)
  • Aanwijzingen van het personeel zullen strikt moeten worden opgevolgd; (train medewerkers in assertiviteit!)
  • Geen volle restaurants en café’s, iedere (groep) gast(en) ruimte om zich heen; (Hoe ga je tellen en wat is jouw maximale capaciteit? Zorg je voor minder ingangen?)
  • Max 1 of 2 gasten in de toiletruimte, (wellicht extra toiletten buiten?)
  • Voldoende ruimte voor handen wassen en of desinfectie;
  • Veel oudere gasten en gasten die behoren tot de risicogroep, zullen er het komende seizoen voor kiezen thuis te blijven. Er zal voor veel zaken dus een verjonging van doelgroep plaats gaan vinden en de oudere doelgroep is wellicht te verleiden een bezorg-abonnement bij je af te sluiten.
  • Zoveel mogelijk gasten zullen buiten op het terras willen (of moeten) plaatsnemen, daar heeft het virus minder kans;
  • Minder (of geen) gezamenlijk gebruik van zaken als suikerpotten, ketchupflessen, buffetbestek, chafing dishes met deksels, shared dining, gezamenlijke water-jugs met (vieze) kraantjes, tafelkaartjes, tafelstandaardjes, bestekpotten, geld(!!)etc. (wat zijn je mogelijke alternatieven?)
  • Vermindering van (onnodige) gast-contactmomenten; (QR bestellen en betalen, pick up point voor bestellingen, portie-verpakkingen in fles of blik die zijn te desinfecteren)
  • Zelfbediening (op terrassen), minder personeel dat door de ruimte beweegt; (Kiosk waar gasten afstand houden in de rij, beperkt assortiment focus op snel en clean)
  • Bezorgen blijft en neemt toe; (Zodra horeca (een beetje) open mag, ontwaken veel zaken die nu in winterslaap zijn. Ook zij gaan vol gas vooruit met passende bezorgdiensten. Pakketten worden uitgebreid met spelletjes, servies, glaswerk, decoratie, sfeer, bloemen, playlists, video’s en dranken. Alleen een plastic bakje met eten zal niet meer voldoende zijn voor de gast)
  • Met Tijdslots maken sommige ondernemers van de nood een deugd! (Overweeg te werken met strakke tijd slots in je restaurant. Tafels kan je dan twee of drie keer blokken. Ik sprak een ondernemer die binnen die blokken ook een vast bedrag gaat rekenen: van 17.00 tot 18.30 drie gangen, inclusief drankjes, 45 per persoon) van 1845 tot 20.15 60 per persoon en van 20.30 tot 22.30 75 per persoon. Vooraf betalen!)
  • Het strand, het bos, de heide en het park. Het zijn de nieuwe terrassen met heel veel ruimte! (Hoe kan je ervoor zorgen dat je de picknickmand mag leveren?)

Op 1,5 meter?

Hoe kan ik bedienen en uithalen? Hoe kan ik een biertje op de bar zetten, hoe kan ik iemand naar de wc laten gaan, hoe kan ik, hoe kan ik, hoe kan ik… Het zijn vragen die bij iedereen leven en terecht. Het is mijn verwachting dat de adviezen ‘zo min mogelijk’ en ‘zo voorzichtig mogelijk’ voor het grootste deel van kracht blijven maar dat er ook aan deze knoppen een klein beetje zal worden gedraaid wanneer de beslissing valt weer open te gaan. Wellicht echter wel pas in een tweede fase.

Koop een boek of een pakket!

Op Horecabo.nl is een aanbieding beschikbaar voor het nieuwe boek ‘De JaGraagVraag!’ Het tweede boek naar keuze krijg je cadeau. Ook heeft Horecabo een kickstartpakket beschikbaar met allerlei materialen en boeken voor de heropening. Deze verkopen we tegen kostprijs.

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top