Ik weet dat ik mijn stokpaardje berijd als ik zeg dat het succes van een zaak valt of staat met de kwaliteit van je medewerkers bediening. Zij verdienen immers het geld voor de hele zaak, zij zijn het aanspreekpunt, zij zijn de verkopers en zij kunnen het voor de hele club verprutsen als ze niet scoren. Zij zijn als de spitsen van het voetbalelftal. En wat doen goede voetbalspitsen? Heel veel oefenen en trainen. Beter worden en voorbereiden. En dus niet alleen maar komen als er een wedstrijd is. De kans dat je dan in je beste vorm steekt is ontzettend klein.

Serieus

‘Hoe kan het toch dat mensen in de bediening hun werk vaak helemaal niet serieus lijken te nemen?’ Gisteren had ik een leuk gesprek over de horeca, de problemen waar we mee te maken hebben maar vooral de kansen die er zijn. Mijn antwoord op bovenstaande vraag? ‘Omdat hun werk zelfs door hun eigen werkgever niet serieus wordt genomen.’

Werkgevers en hun bedrijfsleiders zouden zichzelf veel meer in de rol van (voetbal) coach moeten zien. Goed trainen, oefenen op standaardsituaties, de (wedstrijd)dag beginnen met een heldere bespreking, wedstrijden evalueren, afspraken maken over tactiek en ook tijdens de wedstrijd aanwijzingen blijven geven. Dat leidt namelijk tot schitterende doelpunten! In horecateams met deze benadering neemt iedereen zijn rol serieus, zijn alle gasten tevreden en is de omzet op orde. Je moet er alleen wel heel veel voor doen, iedere dag. Dat is professionele horeca anno 2017. Een geweldig maar ingewikkeld vak!

Oorlog op het terras

Werkgevers die dit allemaal maar onzin vinden, die vaak letterlijk tegen me zeggen: ‘Ja maar Wouter, hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn…’ en ‘In mijn tijd wisten mensen nog gewoon wat hard werken was…’ dat zijn ondernemers waar een vlekkeloos verlopen drukke dag dus ook niet voorkomt. Daar is het met temperaturen boven de 25 graden direct oorlog op het terras. Het is overleven en voor medewerkers ook echt niet leuk om daar te zijn. Daar is geen regie en daar doet men maar wat. Daar neemt die medewerker uiteindelijk zijn werk dus niet meer zo serieus en die komt met tegenzin een minuut voor werktijd naar het werk.

In die bedrijven loopt de wachttijd voor gasten ontzettend op, ligt de gemiddelde besteding per gast schokkend laag en bestelt maar 8% van de koffiegasten een stukje taart. Medewerkers werken daar zonder plan, hebben te weinig kennis, krijgen geen aanwijzingen want niemand heeft overzicht en lopen elkaar constant in de weg en niemand loopt vrij. Het is in die bedrijven als in een door welwillende maar onervaren vrijwilligers gerunde voetbalkantine op een drukke dag. Het is amateurhoreca waar de medewerkers bardienst hebben.

Amateurhoreca

De meeste ‘amateur’ horecabedrijven hebben te laat gezien dat het vak in de afgelopen tien jaar radicaal is veranderd. De verwachtingen zijn hoger dan ooit, het assortiment is breder dan ooit, het percentage geschoolde medewerkers is lager dan ooit, het vak is ingewikkelder en veelzijdiger dan ooit en het niveau van je omgeving (om in voetbaltermen te blijven: je tegenstanders) is hoger dan ooit. Met gewoon een lekker potje voetballen ga je dus niet winnen. En om antwoord te geven op die ene vraag: ‘Hoe moeilijk kan het zijn..?’ Nou, heel moeilijk! En als je niks doet ronduit kansloos!

 

Als je iedere dag 5 focuspunten met je team bespreekt in 5 minuten, dan heb je aan het einde van het jaar 30 uur geïnvesteerd in verbetering en kwaliteit. Dan heb je iedere dag een product onder de aandacht gebracht waar je zeker meer van verkoopt. Dan maak je echt al stappen! Bestel hier een kennismaking met de briefingmethodes van Verkerk Bartstra.

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra