De horeca mag op 1 juni weer open na een sluiting van tien weken. Veel gasten willen hun favoriete horecabedrijf steunen en komen natuurlijk gauw weer eten en drinken. Horecaondernemers hopen dat gasten dat blijven doen. En als die gasten dan ook nog eens willen nadenken over de volgende aandachtspuntjes, dan komt het weer helemaal goed!

1. De korting komt te vervallen
Vroeger wilde een restaurant of een café nog wel eens een mooie lunchdeal of kortingsactie presenteren, zeker op momenten dat het rustig was. De komende tijd hebben we maar een beperkt aantal stoelen en is het niet gauw rustig; daarom is er dus ook geen korting. Misschien denkt je dan dat de horeca duurder is geworden maar bedenk je: alleen de korting vervalt. O ja, en corona of niet, mensen die om korting of gratis glaasjes vragen…. Precies! Die worden natuurlijk overgeslagen. En zeker nu moet je beter weten.

2. Bestel geen kraanwater 
Een horecabedrijf kan de kosten voor de inkoop van eten en drinken, het personeel, de kosten voor huisvesting en nog een hele rits andere kosten alleen maar betalen van het geld dat gasten betalen voor eten en drinken. Dat is het enige waar ze geld mee verdienen! En als een gast voor eten of drinken niets wil betalen, dan kan een horecabedrijf de kosten dus niet betalen! Veel gasten noemen horeca die gratis kraanwater serveert ‘gastvrij’. Ik noem gasten die kraanwater bestellen en daar niet voor willen betalen ‘een beetje dom’ omdat ‘asociaal’ zo onaardig klinkt.

3. Vertel in de zaak als je ontevreden bent en klaag niet achteraf online 
In de horeca zijn de mensen blij, ze mogen weer open en medewerkers kunnen eindelijk doen waar ze zo dol op zijn; het de gasten naar de zin maken. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat je ergens komt waar dat even niet zo goed lukt. Opzettelijk? Vast niet. Zeker tijdens de nieuwe maatregelen zal het even wennen zijn om de goede weg te vinden. Zie je iets gebeuren waar je ontevreden over bent, heb je een tip, of gaat er iets niet helemaal goed? Vertel het dan direct in de zaak. Klaag niet achteraf online, dat verandert per slot van rekening toch niets meer aan de beleving die je op het moment had, maar geef ze de kans om het direct op te lossen. En nog even voor jou Sherlock Holmes, de verleiding is vast groot om van alle eventueel opgespoorde foutjes direct een foto te maken, maar ook horecamensen kunnen zich beroepen op hun portretrecht;)

4. Betaal niet met creditcard maar met pin of contant 
Tegenwoordig kan het bijna overal, maar vroeger kon je in veel restaurants niet eens met Creditcard betalen. De reden? Betalingen met een Creditcard zijn duurder om te accepteren, omdat er voor elke betaling met een Creditcard, een percentage van het te betalen bedrag afgedragen moet worden. Dit kan oplopen tot 3% per transactie. Dus support your local, en ‘not the global’ (creditcardmaatschappij!).

5. Tip! (liefst contant)
Horecamensen houden van gasten die tippen, ze hebben het gemist. Liefst met een muntje of een briefje, ook als ze pinnen. Zo houden ze het makkelijker apart, en zien ze direct je waardering!

6. Don’t go changing (of betaal daar netjes voor)
Gerechten zijn met zorg samengesteld en ingrediënten worden niet ‘zomaar’ met elkaar gecombineerd. Het weglaten van het één heeft invloed op het effect van het ander. Ga dus niet puzzelen! Maar wil je toch écht je eigen gerecht samenstellen, door ingrediënten ‘A’ en ‘B’ weg te laten en er ‘C’ en ‘D’ aan toe te voegen, realiseer je dan dat je de kok gebruikt als privé-chef. Soms niet erg, maar uiteraard wel duurder, dus ben dan ook bereid om de meerprijs te betalen. Logisch toch?

7. Zit niet voor een dubbeltje op de eerste rang
In een restaurant je theekopje bij te laten vullen met heet water ‘want ik heb nog een zakje’? 45 minuten niks meer bestellen omdat jullie ‘zo weggaan’? Een tafel inrichten als kantoor en in drie uur twee koffie drinken? Vroeger al echt een beetje raar, in corona-tijd een absolute NO GO! Gebruik de stoelen in de horeca waar ze voor zijn bedoeld; lekker eten en drinken en genieten van fijne momenten. Zo gek is dat toch niet, Joke?

8. Kom altijd opdagen als je reserveert of bel netjes af als je niet kan komen 
Een gereserveerde plek in een ruimte met beperkte capaciteit is goud waard. Een stoel die leeg blijft omdat degene die reserveerde niet komt opdagen betekent schade. Veel restaurants vragen om een aanbetaling, dat is niet zo gek als je bedenkt welk risico je loopt als je maar 30 gasten mag ontvangen. Kan je niet komen, bel altijd af. Ook al is het op het laatste moment, misschien is er een reservelijst!

9. Kom ook eens lunchen op dinsdag!
Natuurlijk is het heel druk op tweede Pinksterdag. En natuurlijk zal het ook wel echt gezellig zijn op vrijdagmiddag. Maar weet je wanneer je jouw favoriete zaak nou echt gelukkig maakt? Als je de komende tijd juist reserveert op de momenten dat niet heel Nederland erop uit trekt. En weet je wat het voordeel is van thuiswerken? Heerlijk buiten de deur lunchen op dinsdagmiddag.

10. Wees blij en geniet!
Horecamensen genieten het meest van het blij en gelukkig maken van anderen, ontzorgen en in de watten leggen, ook al gaat het iets anders dan we gewend zijn. Luister naar de medewerker en neem de getroffen maatregelen in acht. Maar bovenal, wees dankbaar voor wat wel kan, wees open en blij, lief voor de mensen en geniet!

Wouter Verkerk en Gijsbregt Brouwer vieren de heropening van de horeca met een boek: ‘Horeca na Corona!’ Het boek komt op 1 juni uit en is nu al te bestellen op www.horecabo.nl

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top