In maart was het anders; niemand kende het virus en een sluiting van de Horeca, dat had nog nooit iemand meegemaakt. Veel ondernemers wachtten af, wisten niet goed wat te doen. Nu, bij de tweede sluiting is men een stuk pro-actiever en ondernemender. Het feit dat we ‘nu eenmaal leven’ in coronatijd en we daar weinig aan kunnen veranderen is doorgedrongen. ‘Laten we er dan maar het beste van maken.’ Dit kan je leren van enkele bedrijven die ik wat beter ken en waar ik interessante ontwikkelingen zag.

Beter een lockdown dan een kok down

Onder het motto ‘Beter een lockdown dan een kok down’ kookt het team van Ron Blaauw recordaantallen rijsttafels en bezorgt deze door heel Nederland. Het onderstreept niet alleen Rons ondernemerschap maar ook de keuzes die hij in het verleden maakte, betalen zich nu uit. Stap voor stap bouwde hij aan zijn social media kanalen en nieuwsbriefbestand. Hij weet wie zijn gasten zijn en weet ze ook nu te bereiken. Bovendien zijn de rijsttafels die nu overal in het land worden bezorgd visitekaartjes voor zijn restaurants die ooit natuurlijk weer opengaan. Aan alle details is gedacht, de ‘unboxing’ is spectaculair en ‘instagrammable’.

Nu verbouwen, nu de tijd benutten

Hotel Nobel op Ameland reageert op de nieuwe sluiting met een interessante tegenzet. De voorgenomen traditionele sluiting van januari en februari is naar voren gehaald. Het seizoen is eind oktober abrupt afgesloten en deze week begint de verbouwing van kamers en receptie. Ook achter de schermen is het alle hens en dek: Horeko en PIT worden ingericht om straks 100% te benutten, de organisatie wordt opnieuw ingericht en er komt een nieuw rapportagesysteem. Met kerst willen ze klaar zijn om dan het allerbeste seizoen ooit te gaan draaien, ik ga het volgen!

Café wordt winkel, thuis wordt café

Café de Biet is getransformeerd tot de allerlekkerste winkel van Zierikzee. Bier, bierpakketten, borrelpakketten, oud Hollands snoep; verzin het maar en het is er. Het is een tijdelijk nieuwe functie voor een van de populairste cafés van het land met een grote schare fans die er nu natuurlijk ook graag komen (winkelen).

Igor Stel bedacht (onder andere, de creativiteit van de man lijkt onbegrensd) een Sjoelbak vol belevingen. Hij belooft zijn gasten tien avonden beleving met tal van spellen, activiteiten, lekkernijen en gezelligheid voor het thuisblijvende gezin. Toen ik hem vroeg of hij een jaar geleden ooit had gedacht nu één van Nederlands best verkopende sjoelbakverkopers te zijn, moest hij bekennen dat hij me dan voor gek had versleten.

Heruitvinden, juist nu

Tal van ondernemers die ik sprak maken plannen voor de komende vijf jaar. Waar kunnen we de gast mee verrassen, hoe blijven we opvallen tussen alle nieuwe horeca die er beslist gaat komen? Moeten we niet juist nu investeren? Dirk en Flip van het eerder beschreven Restaurant Faam in Amsterdam huurden tegen de stroom in een grote voorbereidingskeuken op een industrieterrein. Ze maken daar de gerechten voor hun Trattoria Faam en overwegen ook winkels te gaan openen. ‘Thuis eten blijft, de thuiskok een handje helpen en hem in staat stellen de mooiste gerechten thuis (af) te maken, daar ligt de ruimte. Ze blijven opschalen want ze maken een vliegende start!

Volg mijn Horeca updates op: https://www.instagram.com/wouterverkerk

Maak ook werk van de toekomst en bestel op www.horecabo.nl boeken en de verschillende methodes om met je team aan de slag te gaan!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top