Bij ons kost een kopje koffie nu 4 euro

Veel mensen dachten dat de coronapandemie de zwaarste beproeving zou zijn. ‘Als de Corona voorbij is dan zijn we er helemaal klaar voor en hebben we het ergste achter de rug!’ Maar de horeca is nog niet open of er dienen zich zo mogelijk nóg hogere golven aan. Met een inflatie van meer dan 10% kunnen prijsstijgingen niet uitblijven, gasten en medewerkers komen steeds moeilijker rond en het laat zich raden waar de consument op zal moeten besparen. En als die gast toch komt, verrassen wij hem met hogere prijzen en een tekort aan personeel (en dus service).

Kopje koffie vier euro

Een ondernemer die ik sprak maakte de keuze al direct bij heropening. De prijzen zijn flink gestegen. ‘Een kopje koffie kost bij ons nu vier euro en een stukje taart vijf en half. Wel bieden we ze samen aan voor zeven vijftig, dat dan weer wel.’ Hij legde me uit dat hij er alles aan doet om de besteding per gast op peil te houden en daarom in alle categorieën het verleidingsspel speelt. Tot nu toe is hij succesvol maar zoals hij zelf ook aangaf: ‘Je moet er dagelijks bovenop zitten. Blijven rekenen en niet bang zijn om drie keer in de maand een nieuwe menukaart uit te printen.’

Ook bij de Belgen zijn de centen op

In België merkten veel ondernemers afgelopen weekend ineens de eerste tekenen van de combinatie Inflatie/Corona. Veel Belgen liggen ziek in bed en ook daar waart het inflatiespook rond: ‘de centen zijn op!’ Opmerkelijk weinig gasten in de restaurants. Een ondernemer uit een dorp bij Antwerpen: Ik zit in het weekend al maanden vol, zeventig man makkelijk. Maar vorig weekend gemiddeld vijftig en afgelopen vrijdag zaten er maar twintig. Dat moet niet zo doorgaan. Had ik eindelijk een goede nieuwe medewerker, had ik eigenlijk geen werk voor hem. Ik durfde hem niet naar huis te sturen…’

Ondernemers maken overuren in hun stuurhut. De koers bepalen en het iedere dag opnieuw vinden van de balans tussen prijs, assortiment, capaciteit, personeel, concept, service en marketing. Bij de les blijven en zorgen dat je al je cijfers inzichtelijk hebt en kan uitlezen. Niet de coronaperiode was de ‘survival of the fittest’, de echte test is nog maar net begonnen.

Bestel op www.horecabo.nl horeca-inspiratie! en Volg me op Instagram!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.