Buona Sera!

‘Buona Sera! Vanavond? Twee? Kwartiertje? Kom!’  De man aan de telefoon had weinig woorden nodig. Het klonk alsof hij midden in zijn volle restaurant stond en het voelde alsof hij speciaal voor ons nog een tafeltje beschikbaar had gehouden. Samen met een vriend sprong ik in de auto en ongeveer tien minuten later waren we er. Ik was er nog nooit geweest, ik had nog nooit iemand over de zaak gehoord maar Google vertelde me dat er gemiddeld 4,5 van de 5 sterren worden gegeven dus dat zat vast wel goed.

ik hou van slechte horeca, ik kijk mijn ogen uit

Sinds een paar maanden woon ik in een andere stad en ik ben nog niet helemaal ingeburgerd. Daarom bezoek ik zoveel mogelijk nieuwe plekken. De zaak waar ik eigenlijk naartoe wilde en goede verhalen over had gehoord was vol dus koos ik een random ander Italiaans restaurant. Voor mij is horeca namelijk altijd goed, misschien houd ik zelfs wel meer van slechte dan van goede restaurants, maar voor mijn gezelschap is dat vaak anders. Ook nu. Ik had de avond van mijn leven maar mijn tafelgenoot ergerde zich dood.

We mochten een tafeltje uitzoeken. Er waren nog een paar tweetjes vrij. Alle stoelen, van het type zoals eind jaren negentig iedere restaurant die had, waren doorgezakt en wiebelig. Van de stoel waar ik aanvankelijk op zat wist ik bijna zeker dat die het einde van de avond niet zou halen dus die wisselde ik met een andere stoel. De kerstverlichting in juni en de akoestiek waren verschrikkelijk, de tafels weliswaar met linnen maar met wel heel weinig liefde gedekt en de medewerkers liepen heel hard en waren kletsnat van het zweet.

Cocktails voor €9,99

Ik ging er maar eens goed voor zitten. Dit beloofde memorabel te worden. De drankenkaart bood ons de unieke mogelijkheid een cocktail te bestellen voor €9,99 (cursus pricing?) maar er was ook Aperol Spritz. Die wilde ik! Deze bevatte geen bruisende ingrediënten en heel veel Aperol. De rosé aan de overkant van de tafel was een andere dan besteld maar, zo stelde de serveerster ons gerust: ‘Is also a rosé’. Mierzoet. Het brood in een mandje, dreef in de olie. Een variant op foccacia maar dan ehm, anders.

De kaart benoemde alle soorten vlees, vis, pasta en pizza die een heel grote vrieskist kan bevatten maar voor de zekerheid was er ook een extra kaart met ‘specialiteiten.’  Het leek of een deel van die specials al op de kaart was gesmeerd, zoveel vlekken en vettigheid bevatte deze. Hoewel de keuze reuze was, zagen wij aan de borden op de tafels om ons heen weinig spectaculairs en besloten we voor een zo veilig mogelijke pizza.

Een land krijgt de horeca die het verdient

We aten allebei een halve, de elastieken Mozarella en de hoeveelheid toegevoegd zout voorspelden ons alvast een slechte nachtrust. De fles bruisend water die was besteld was een fles niet bruisend mineraalwater geworden en extra drankjes hoefden we niet. Toen we uiteindelijk begrepen waarom de communicatie zo lastig verliep was het al tijd om naar huis te gaan. De bediening sprak 2 woorden intaliaans: Buona Sera. Vijf woorden Nederlands, een klein beetje Engels maar vooral een Oost-Europese taal die ik niet machtig ben.

De rekening?  €63,00  Huh? Ja! een glas rosé 8,50, een Aperol Spritz ook. Een fles Water ook 8 en de pizza’s waren 19 per stuk. Maar weet je wat ik nou zo bijzonder vond? De tent zat ram-vol. Ik viel van mijn wolk af. Dit is wat Nederlanders dus accepteren en bovendien waarderen met een 4,5 sterren. Een klein beetje cynisch concludeerde ik: Een land krijgt de horeca die het verdient.

Ik ben weer terug met wekelijkse blog over horeca! Luister ook iedere week mijn podcast samen met Sergio Vyent op Spotify. Zoek op SERGIO EN WOUTER.

Ga met me op reis, boek een event, kom samen met mij en Ron werken aan je concept of meld jezelf of je bedrijfsleider aan voor een cursus van Plan Boutique!

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique. En van Nobels Drinks, Bidfood, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, The Dutch Cocktail Club, Jam!, en SVH.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.