Daar snappen ze het!

In 2023 hoef je als horecabedrijf (team en ondernemer) alleen maar op zoek naar ‘het’. Naar ‘het’? Ja, naar het ongrijpbare woordje ‘het’ dat wordt gebruikt in zinnen als: ‘Ja, daar moet je naartoe want daar snappen ze ‘het’ gewoon!’ Of: ‘Daar hebben ze ‘het’ echt begrepen, wat een topzaak!’ Wanneer gasten onder de indruk zijn van je ‘het’ zal je het druk hebben, neemt niemand het je kwalijk als je een eerlijke prijs vraagt voor je producten en ook wanneer er een keer een foutje wordt gemaakt, doet niemand moeilijk. Want één ding weet ik zeker, de definitie van het woordje ‘het’ is zeker niet ‘foutloos’.

De Gast is weer koning

De moeilijke jaren 2020 en 2021 hebben we in het overgangsjaar 2022 een plekje moeten geven. Daardoor kwam menig horecabedrijf in 2022 nog wel weg met het logisch verklaarbare personeelstekort, het  niet op het hoogst haalbare niveau presteren en met het soms niet helemaal te verklaren prijsniveau. De horeca was immers keihard geraakt door corona en daar mocht ook de gast best wel een beetje begrip voor hebben. In 2023 gelden echter de oude wetten weer; De Gast is koning en er zit niks anders op dan beleving te bieden en verwachtingen te overtreffen.

Wanneer je op zoek gaat naar de gemene deler in zaken die ‘het’ snappen, dan kom je wat mij betreft uit bij één woord: Moeite. Het = moeite. Daar snappen ze ‘het’, is hetzelfde als: Daar doen ze ‘moeite’. Daar heb je te maken met een bedrijf waar niet alleen over alles is nagedacht maar vervolgens ook alles met aandacht, liefde en een beetje extra moeite wordt uitgevoerd. Niet omdat de medewerkers daarop zijn getraind maar omdat het daar in de lucht hangt. Daar doen ze dat nou eenmaal zo. En iedereen die het daar met net een beetje minder moeite wil doen? Die wordt direct door een collega gecorrigeerd: ‘Hé, zo doen we dat hier niet!’

Moeite doen

Het zijn de verse bloemen op tafel, het is iedere aankondiging die up to date is, het zijn de brandschone wc’s, het zijn de net iets betere wijnglazen, het zijn de twee kranten op de leestafel, het is de gestreken personeelskleding, het is de oprechte lach en het warme welkom, het is de zorgvuldige begeleiding van de collega op zijn eerste dag, het is de prettige manier waarom medewerkers met elkaar omgaan, het zijn de brandende kaarsen, het is het schijfje citroen bij de thee, het is knisperend vers stokbrood, het is de manier waarop ze iedere keer weer de kinderen weten te verrassen, het zijn de hele kleine dingen die weleens veranderen zonder dat de zaak echt veranderd. Het is fantastisch strak schilderwerk, het is afwerkingsniveau en het is onderhoud. Het is niets dat zonder extra moeite wordt gedaan, het is altijd gul, het is altijd verzorgd en bovenal altijd echt.

Nooit met de kaasschaaf langs ‘het’

In tijden dat dingen duurder worden, is het soms verleidelijk de kosten te drukken. En natuurlijk is het goed om kritisch te kijken naar uitgaven maar levensgevaarlijk om met een kaasschaaf langs ‘het’ te gaan. Juist in moeilijke tijden komen mensen terug voor ‘het’. Daarop bezuinigen is de bijl aan de wortel leggen. Het moet andersom: ‘We worden duurder dus het moet (veel) beter.’

Start 2023 goed en bestel het pakket 2023 met de Jaarkalender én mijn vier laatste boeken, samen voor €42,50 inclusief verzendkosten!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.