Niet alleen horeca ondernemers voelen iets in de lucht hangen, gasten doen dat ook. Het wordt rustiger op straat, sommige zaken merken dat er (veel) minder gasten komen. Steeds meer bedrijven schakelen al langzaamaan over op de bezorg-modus en anderen vragen zich in lange epistels op hun sociale kanalen af waar de aanvullende steun blijft. Ondernemers worden dan misschien wel gecompenseerd in een deel van hun zakelijke kosten maar hebben geen reserves meer om hun ondernemersbeloning (winst) bij te passen. De moraal knakt.

Zo lijkt er een Selffulfilling prophecy te ontstaan. Uiteindelijk is het niet de overheid maar de samenleving zelf die een lockdown wenst, omdat er dan tenminste meer steun zal zijn. Het is een soort tactiek van het uitroken.

terugdringen van contactmomenten is tegennatuurlijk

Het doel van ‘ons allemaal’ is het terugdringen van het aantal contactmomenten. Precies het tegenovergestelde van het doel van de horeca: Zoveel mogelijk mensen naar je toe proberen te krijgen! De horeca zit dus in de val. Dansen op een koord, boven de vulkaan: Organiseer je van alles met het doel je zaak te vullen dan gedraag je je asociaal en steek je ‘een middelvinger’ op naar ‘de zorg’. Houd je je gedeisd, doe je helemaal niks aan marketing en leuke nieuwe dingen, dan zie je je zaak langzaam naar de Gallemiezen gaan. En wat doen we met kerst?

Een Zeeuwse ondernemer schreef me: “Wouter, ik was in Engeland dit weekend: België, Frankrijk, Engeland: De horeca is daar volledig open zonder mondmaskers, geen QR-codes, geen sluitingstijden, geen 1/2 meter. Nu op terugweg van Dover naar Calais, en nog steeds geen QR-code moeten laten zien. Ondertussen weet je wel hoe het bij ons gaat, moeilijk om positief te blijven, toch doe ik het, maar er klopt niets van.”

Oogkleppen

Een Brabantse ondernemer: “Ik voel dat het fout gaat maar ik heb mijn oogkleppen opgezet. Ik kan het in mijn eentje toch niet meer veranderen. Ik probeer te verdienen wat er te verdienen valt, ik heb nog een paar grote partijen en de komende twee weken volle bak. Even geld verdienen nog zolang als het kan, ik hoop dat we het tot volgende week zaterdag droog houden!”

Positief blijven, pakken wat je pakken kan, je verbazen en je verwonderen. Een ondernemer met zijn strandpaviljoen bekende zich een klein beetje te schamen: “bij mij is alles er op ingericht een aantal maanden per jaar dicht te zijn, ik voel me eigenlijk een beetje schuldig ten opzichte van de rest dat ik er eigenlijk heel warmpjes bij zit. Als de zon weer gaat schijnen, gaan we wel weer open…’

Black Friday

Aanstaande vrijdag is het black Friday. Laten we niet hopen dat we dat letterlijk moeten nemen. Op Horecabo staan alvast de allerbeste aanbiedingen van het jaar voor je klaar.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top