Voor gasten zijn er weinig dingen irritanter dan medewerkers in een horecabedrijf die niet op de hoogte zijn. Niet op de hoogte van de kaart, niet op de hoogte van de werkwijze, niet op de hoogte van dingen die op zijn; van niks eigenlijk. ‘Ja sorry, dat moet ik even aan mijn collega vragen!’ ‘O, geen idee eigenlijk…’ ‘Dat weet ik niet, ik eet hier nooit.’ ‘Dat kan ik u niet zeggen, ik eet geen vlees!’ ’O sorry, u mag hier toch níet zitten, deze tafel is gereserveerd maar dat wist ik niet!’ Of de klassieker: ‘Het is vandaag mijn eerste dag dus eh…’

Ze weten niks

Het hoogseizoen begint NU en dat betekent dat er weer ontzettend veel nieuwe horecamensen de allereerste passen in de bediening zetten. Van harte welkom maar… Niet vergeten dat deze mensen over het algemeen ongeveer 2% weten van wat jij weet. Als jij ze vanaf nu iedere dag vier uur, één op één, privéles horeca zou geven, dan weten ze aan het einde van het seizoen misschien 15% van wat jij weet. En, ook niet vergeten: Iets wat je één keer verteld hebt, is waarschijnlijk na vijf minuten alweer vergeten. Het is dus niet degene die nieuw is in de horeca die vanaf nu keihard aan de bak moet, dat ben jij! De leidinggevende is aan zet.

Leidinggeven is topsport

Werken met een (nieuw) team zonder dat er iemand aanwezig is die (alleen maar) leiding geeft is een onmogelijke opgave in een modern horecabedrijf waar de kritische gast terecht hoge verwachtingen heeft. Iedere dag een helder strijdplan, iedere dag een briefing, iedere dag voor iedere medewerker minimaal vijf kritische observaties, iedere dag een heldere evaluatie. Leidinggeven is topsport en zeker niet iets wat je er vanachter een laptop op kantoor maar even bijdoet.

Vorige week vroeg iemand mij: ‘Wouter, wat vind jij nou het toppunt van NIET gastvrij zijn?’ Ik hoefde er niet zo lang over na te denken. Mijn antwoord was: ‘Werken met een team dat niet wordt geïnstrueerd, niet wordt gemotiveerd, niet wordt geïnformeerd, niet wordt geïnspireerd, niet wordt gecorrigeerd en niets wordt geleerd… Dat is naar zowel medewerkers als gasten het ergste wat je kan doen. Het zijn de bedrijven waarvan je weleens denkt: Waarom zijn hier alle terrassen op de boulevard of op het plein nou zo bomvol, en is die ene zaak helemaal leeg? Nou, daarom dus!

Help!

Werk met een plan en werk met een duidelijke taakverdeling. Bestel voor je hele team het boek ‘Help! Ik heb een bijbaan in de horeca!’ De tweede totaal herziene druk is nu beschikbaar in alle boekhandels en in voordeeldeals op www.horecabo.nl

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra