Op Youtube staat een filmpje waarin de cabaretier Lebbis vertelt over zijn droom. Hij heeft het over een terrasje waar hij perfect wordt verzorgd. Alles klopt en hij wordt bediend door een serveerster die heel goed aanvoelt waar hij zin in heeft en hoeveel tijd hij heeft. Hij geniet van perfect gekoelde rosé, een salade Niçoise, vers getikte mayonaise, nog een glas rosé en als afsluiting een perfecte espresso van Illy.

Lebbis geniet niet alleen van de kwaliteit van de salade en de dranken, hij geniet nog meer van gastvrije instelling van de dame in de bediening. Het lijkt alsof niets teveel is voor haar. Ze loopt moeiteloos een keer extra naar de keuken voor mayonaise, maakt de tafel schoon en droog en geeft voorrang aan zijn tafel als hij zegt snel weg te moeten. Lebbis is zo onder de indruk dat hij bij het afrekenen een bovengemiddelde fooi achterlaat. Aan het einde van de video verzucht Lebbis dat dit soort terrasjes helaas niet bestaan…

Afgelopen vrijdag bezocht ik met een vriend Brasserie Hoofdstad in het L’Europe hotel in Amsterdam. Vijf dagen van tevoren had ik via een website gereserveerd en daar ook een bevestiging van gekregen. Toen wij bij de hoofdingang van het hotel aankwamen heette de portier, uiteraard met jas en hoed (over beleving gesproken), ons welkom en hielp zijn collega ons uit de jas om deze achter slot en grendel op te hangen. Toen hij ons verzekerde dat wij onze sleutels en andere zaken gerust in onze jas konden laten zitten had ik mijn eerste WOW al te pakken. Dat is nog eens iets anders dan “De directie is niet aansprakelijk voor diefstal en/of zoekraken van kledingstukken.”

In de Brasserie was de gastvrijheid niet anders. Onze tijdige reservering was aanleiding een van de beste tafels met uitzicht over de Amstel voor ons vrij te houden. De vriendelijke bediening met slechts het doel gasten het naar de zin te maken was attent en in de buurt, zonder dat op een jaren 70 manier te doen. Informeel beleefd en to the point. Een verademing. Ook in de mooie ’fumoir’ werden we onverminderd goed verzorgd en toen we na de maaltijd krap in de tijd kwamen te zitten hadden het afrekenen en het afscheid de hoogste prioriteit.

Uiteraard was de wijn perfect op temperatuur en hebben we ongelooflijk lekker gegeten. Toch merkte ik meer dan ooit dat een goede maaltijd alleen naar volle tevredenheid kan zijn wanneer de bediening dat onderstreept. Zelfs een minder goede maaltijd kan dan nog voor een groot deel worden opgehaald. Andersom is dat bijna niet voor te stellen.  Brasserie Hoofdstad laat mijn gastvrijheidshart sneller kloppen. De droom van Lebbis is uitgekomen. Zo’n zaak bestaat echt.  Aan de Nieuwe Doelenstraat. In Amsterdam nog wel.

Wouter Verkerk

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra