Het geweldige eetcafé De Tijd uit Oisterwijk vermeldde gisteren op haar socials dat het inmiddels alweer de 100ste dag van sluiting was in deze tweede lockdown. Iedereen die dat leest moet dan snappen wat achter die woorden allemaal schuil gaat voor een horecabedrijf. Het onvoorstelbare is waarheid geworden. ‘Misschien een maandje…’ zeiden sommige ondernemers in oktober nog hoopvol. ‘Als we met kerst maar open mogen…’ zeiden mensen die toen nog pessimist werden genoemd. Nu zijn veel ondernemers als ze in april open kunnen. Na EEN HALF JAAR dus.

De avondklok

Met de avondklok als nieuwste instrument uit de gereedschapskist, houd je je hart vast wat daar straks van overblijft. ‘We versoepelen de avondklok. Hij gaat om 00.00 in…’ Je moet er niet aan denken, maar moet je er rekening mee houden?

Ineens zijn alle horecabedrijven (op nacht en clubleven na, die zijn al bijna een jaar(!) dicht) als tijdelijke strandpaviljoens; als de zon gaat schijnen open en als de herfst aanbreekt weer dicht. Opbouwen en afbreken, misschien wel jaar in, jaar uit. Wie garandeert ons immers dat de horeca bij heropening, daarna nooit meer dicht hoeft? En wie garandeert ons bij een volgende sluiting vergelijkbare overheidssteun?

De hete zomer van 2021

Ondernemers maken zich nu op voor de hete zomer van ’21 met heel veel vrijheid-vierders als gast. Maar écht zeker weten we niets meer tegenwoordig. Een nieuwsberichtje in een hoekje van de krant, kan immers uitgroeien tot een pandemie en dus weet niemand precies hoe te reageren op de Engelse, Zuid-Afrikaanse of Braziliaanse variant. Nu we weten dat het onvoorstelbare werkelijkheid kan worden, is ondernemen er op z’n minst een stuk uitdagender op geworden.

In hoeverre is het zinnig om rekening te houden met een harmonica-samenleving voor een langere periode? Is het voorstelbaar dat we misschien nog wel drie, vijf of tien jaar rekening moeten houden met wisselende definities van ‘normaal’?

De vragen

Op de volgende vragen zal ik samen met experts in de komende weken ingaan in blogs en artikelen voor diverse platforms:

  1. Kan ik in mijn (arbeids-) contracten ‘lockdown clausules’ opnemen?
  2. Snappen gasten dat je (veel) duurder wordt nu je een groot deel van het jaar gesloten bent. (geweest)
  3. Hoe zorg ik dat ik gemakkelijk kan omschakelen naar open en gesloten, delivery en take out? Is een winkel erbij slim?
  4. Hoe werk ik aan een (veel) grotere fanbase die ik ook kan bereiken als we zijn gesloten?
  5. Aan welke knoppen kan ik draaien als ik geen personeel kan vinden?
  6. Waar kan ik mijn personeel op voorbereiden, wat kan ik nú doen?
  7. Stuur me een mail en laat me weten welke onderwerpen je mist, dan ga ik voor je aan de slag.

De essentiële links

Volg me op Instagram: www.instagram.com/wouterverkerk

koop boeken en materialen op horecabo: www.horecabo.nl

Stem op Koen van der Plank als F&B professional: Stem op Koen!

Schrijf je in voor mijn Email-Updates: Inschrijven updates Wouter

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top