De horeca houdt haar adem in. Nieuwe maatregelen hangen in de lucht en welke dat ook zullen zijn, ze zullen zeker ook de horeca weer raken. De maatregelen zullen er zoals steeds op gericht zijn mensen meer thuis te laten blijven en dus minder uit te laten gaan. ‘Bewegingen terug te dringen’. Dat staat per definitie op gespannen voet met de kern van ondernemerschap in de horeca: Gasten in beweging krijgen (in jouw richting).

De randjes opzoeken

Regels worden (op veel plekken) amper gehandhaafd, zijn soms vaag omschreven en daardoor altijd op verschillende (creatieve) manieren op te vatten (door gast en ondernemer). In Nederland wordt daardoor van (horeca) ondernemers het bijna onmogelijke gevraagd. ‘Wilt u alstublieft meewerken aan beleid dat uw zaak ten gronde richt? Wilt u alstublieft niet de randjes opzoeken en zelf zorgen dat er bijna niemand naar u toekomt en wilt u de mensen die wel komen ondervragen, registreren en voor de zekerheid al om 21.45 uur wegsturen? Dank u!’

Het is dus niet alleen horecaondernemers te verwijten dat er niet aan iedere deur een medewerker staat om vragen te stellen en toe te zien op beleid, een bordje met een QR voldoet immers. Het is ook niet gek dat horecaondernemers massaal tenten bouwen en zalen inrichten om aan de ‘regel’ van maximaal 30 gasten per ruimte te voldoen. ‘Met 3x 30 gasten en 2 shifts kan ik er 180 kwijt op zaterdag!’ Ook is het iets te makkelijk om de ondernemer die het ‘groepje van 16’ aan vier tafels van 4 plaatst kwalijk te nemen dat hij de regels overtreedt. Toch lijkt het in het kader van het afremmen van het ‘aantal bewegingen’.

Behoefte aan duidelijkheid

Wat ook niet helpt is dat de branchevereniging bij iedere nieuwe maatregel die de overheid neemt bij voorbaat al ‘Tegen!’ roept. Zij missen ‘wetenschappelijke onderbouwing’, zij vinden dat er ‘met twee maten’ wordt gemeten, zij zien de horeca juist als ‘oplossing en niet als probleem’ en zij zijn tegen. Of had ik dat al gezegd? Het lijkt alsof er geen sprake (meer) is van een dialoog tussen kabinet en branchevereniging, de verhoudingen zijn totaal verstoord en het is zeer de vraag of KHN haar leden daarmee een dienst bewijst. Vertrouwen en goede onderlinge verhoudingen zouden nog weleens van pas kunnen komen.

Waar de branche nu meer dan ooit behoefte aan heeft is duidelijkheid en eensgezindheid. Antwoorden op de vragen: Hoe moeten we deze (nieuwe) regels precies interpreteren? Waar liggen de grenzen? Hoe kunnen we deze regels het beste met onze gasten communiceren? Zijn er standaarden ontwikkeld met de gevolgen per bedrijfstype? Is er al een dialoog opgestart over nieuwe steunmaatregelen? Wat is de stip op de horizon? Waar moeten we rekening mee houden? Daar heeft een ondernemer meer aan dan aan een branchevereniging die boos is en de boel verder opstookt. Boos zijn veel ondernemers zelf al en daar zit geen verdienmodel in.

Winterslaap, take away en een plan

Sommige ondernemers wachten niet tot het nieuws hen overvalt en leggen op dit moment de laatste hand aan berekeningen en noodscenario’s. Gaan we weer bezorgen? Doen we dat dagelijks of doen we het eens per week als aller-allerbeste? Gaan we verbouwen in de komende maanden? Gaan we ‘gewoon’ zes weken dicht? Kan dat? En als we volgend seizoen gaan draaien, kunnen we dat dan nu al als een soort militaire operatie voorbereiden? In maart was de lockdown een overval, niemand wist wat er ging gebeuren. Nu hebben we daarvan geleerd en moeten we een plan hebben. een heel goed plan!

Het boek ‘De JaGraag! vraag’ is in tweede herziene druk na Corona verschenen en is samen met het boek ‘Horeca na Corona’ te koop op www.horecabo.nl voor slechts €17,50 inclusief verzendkosten.

Volg mijn horeca updates op: https://www.instagram.com/wouterverkerk

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top