Er komt een dag dat de horeca weer opengaat. Veel mensen zijn er inmiddels wel van overtuigd dat 7 april niet de dag wordt dat we allemaal weer naar buiten gaan, maar wanneer dan wel? Is het verstandig om iedereen met Pasen weer naar volgepakte terrassen te sturen? Staan we met Koningsdag weer met elkaar in het café? Of zal het pas na 1 mei zijn? En als het in mei is, gaat alles dan weer tegelijk open of gefaseerd?

Het lijkt mij niet logisch dat alles op een dag zonder beperkingen weer opengaat maar wel dat het gefaseerd gebeurt. Maximaal aantal gasten, eerst alleen overdag, 1,5 meter… En dan misschien zelfs wel weer een stap terug. Toch weer dicht? Omdat de besmettingen dan toch weer oplopen? Het zal voorlopig niet gemakkelijk zijn. In deze serie blogs haal ik een aantal onderwerpen aan waarvan ik verwacht dat die in de komende tijd een belangrijke rol gaan spelen.

Prijs

Als horecabedrijven na een dag of tien zo massaal in de problemen raken dan kan je voorzichtig concluderen dat de prijzen in de Nederlandse horeca veel te laag zijn. Ik schreef daar eerder over. Preciezer: De totale besteding is vaak veel te laag, ons verdienmodel is niet langer houdbaar. In de horeca maken we ons nog steeds druk over glazen kraanwater die wel of niet gratis zouden moeten zijn en over de prijs van een mandje stokbrood voor het eten. We moeten zorgen voor een hogere besteding. Een goed begin is misschien wel een einde aan al die malle kortingsacties en een structurele verhoging van de prijzen.

Assortiment

Zolang het niet zeker is wat de openingstijden en voorwaarden zullen zijn bij heropening zou ik zeker rekening houden met het scenario waarin slechts een deel van het gangbare assortiment wordt aangeboden. Goede producten, snelle bereiding en zo min mogelijk risico op waste. Dat heb je met vier broodjes op de lunchkaart nu eenmaal minder dan met 24. Ook lijkt het me in dat scenario niet slim om direct weer 16 bieren aan te sluiten. Wel zorg je voor zoveel mogelijk stimulerende maatregelen om de besteding per gast te optimaliseren. Werk drie steengoede gastenroutes uit die leiden tot de meest gewenste bestellingen en stuur daar op! (in volgende blog tips!)

Capaciteit

Denk goed na hoe je gasten straks op gepaste afstand van elkaar kunnen plaatsnemen. Moeten er tafels weg, of tafels steeds leeg blijven? En als er dan een laptopper komt? Dan houdt hij of zij misschien dus wel 2 tafels bezet met een besteding van een gemberthee en een glas water. Dat kan niet de bedoeling zijn!

Contact(loos)

Mensen zullen meer ruimte willen, minder in de rij willen staan, moeilijk kijken wanneer ze dingen moeten aanraken en de mogelijkheid willen hebben contactloos te betalen en misschien zelfs wel te bestellen. Ik zie een grote en snelle opkomst van QR bestellen en betalen voor me. Mijn vrienden van Jamezz staan klaar om goed te helpen maar ook Booq werkt goed.

In deel 2 onderwerpen: Personeel, training , hygiëne, verkoopstimulatie en serviceniveau. Tot die tijd de gelegenheid om HIER het nieuwe boek ‘De JaGraagVraag’ te bestellen. Om iedereen in de horeca een beetje tegemoet te komen hebben we geen verzendkosten en tot 1 mei bij iedere bestelling van de JaGraagVraag een tweede boek naar keuze GRATIS!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top