Op dit moment wordt de Nederlandse consument volop gestimuleerd tegoedbonnen voor horeca te kopen. Dat is, zo wordt gezegd, goed voor de horeca. Zo ontvangen bedrijven nu het geld (wat zij juist nu goed kunnen gebruiken) en straks als ze weer open zijn kan de gast lekker komen genieten en betalen met de cadeaukaart. Het idee is op beperkte schaal helemaal niet zo gek ook al doet het soms een beetje denken aan een pyramidespel.

Pyramidespel

Want stel nou dat de horeca straks niet direct volledig, maar eerst beperkt opengaat. En stel nou dat je in die eerste weken van de weinige gasten die je krijgt, heel veel gasten hebt die betalen met de cadeaukaarten. Dan heb je dus heel veel kosten en geen euro’s. Die had je namelijk al opgemaakt. Dan zit je dus straks dubbel in de penarie.

Het is daarom verstandig om goed na te denken wat de voorwaarden zijn die je verbindt aan die cadeaukaarten. Zijn ze allemaal per direct geldig, of gaat de geldigheid gefaseerd in (De eerste 50 bonnen geldig vanaf juni, de volgende vanaf juli en ook een set pas vanaf september) en wat kan je allemaal kopen met die bonnen? Is het gewoon geld, of geven ze recht op iets specifieks? En als het geld is, geven we dan ook wisselgeld terug als het niet helemaal op is?

Ik belde met Maikel Lindewegen van 402 financiële dienstverlening. Maikel zegt: ‘Ja dat is inderdaad een risico. Ik adviseer mijn klanten waardebonnen van een wat groter bedrag aan te bieden. Bijvoorbeeld €500,00 of misschien zelfs €1000,00. Je zou voor dat geld dan 600 en 1250 tegoed kunnen geven. De voordelen? Mensen maken dat bedrag niet in eens op, blijven terugkomen in je zaak en het tikt meteen lekker aan op dit moment dat je dat geld nodig hebt!’

Maikel zegt ook: ‘De meeste ondernemers weten het wel hoor, maar de verkoop van een waardebon is geen omzet hè, dat wordt het pas als die bon wordt ingeleverd. Ook dan pas draag je BTW af, want van de verkoop van de waardebon zelf draag je geen BTW af.’

Geef een specifieke besteding cadeau!

Voor veel mensen is een waardebon voor iets specifieks veel leuker om te krijgen en voor horeca veel leuker om uit te schrijven. Zo maak je direct reclame voor de leuke momenten die mogelijk zijn bij je! Bovendien is het qua marge, arbeid en administratie natuurlijk veel interessanter om voor €50,00 1x een fles wijn met twee glazen en een borrelplateau te serveren, dan 20 x iedere dag een cappuccino met een koekje, extra suiker, een glaasje water en heel veel arbeid. ‘Zo fijn dat u ons heeft geholpen in maart mevrouw De Vries, zonder u hadden we het nooit gered…’ Terwijl je denkt: ‘Was ik er maar nooit aan begonnen!’

Voor een bevriend bedrijf maakte ik waardebonnen van €25,00 €50,00 €75,00 en €150,00 die zij verkopen die op hun eigen webshop. De bonnen zijn alleen geldig voor specifieke bestedingen: €25,00 is Ongelooflijk Genieten voor 2 personen koffie, taart en borreltje, die van €50,00 is een fles wijn met hapjes, voor €75,00 koop je een all in verzorgde lunch en voor €150,00 kom je samen heerlijk eten. Men koopt dus geen tegoed maar een specifieke beleving. Een beleving bovendien, waarbij gasten meer en anders besteden dan ze anders zouden doen, tegen een uitstekende marge. Op de cadeaukaart staat bovendien geen waarde in geld maar alleen: ‘Deze bon geeft recht op ‘Ongelooflijk genieten tijdens de lunch voor 2 personen, Welkom!’

Wouters Nieuwe boek is te koop op Horecabo. Je krijgt er een boek naar keuze bij cadeau en verzendkosten doen we al helemaal niet meer aan!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top