Het heeft er alle schijn van dat de horeca al op vrijdag 29 mei mag heropenen. Aanstaande dinsdag wordt bekend onder welke voorwaarden dat mag gaan gebeuren maar de belangrijkste voorwaarden voor je gasten bepaal je zelf.

Sommige gasten zijn in de afgelopen jaren vergeten dat ze op heel veel plekken gebruik maakten van een kortingstarief. Zeker op momenten dat bedrijven niet altijd even druk waren, was er sprake van goede deals. Een aantrekkelijke lunchdeal, een doordeweekse dagschotel of een aantrekkelijk geprijsd drie gangen menu van maandag tot en met donderdag. Nu het er naar uitziet dat zeker in het begin het aantal toegestane gasten beperkt zal zijn, komt die korting natuurlijk te vervallen. Er zijn dan immers geen daluren meer.

Even geen korting meer

Ik las al verschillende reacties van verontwaardigde gasten over de ‘enorme prijsstijgingen’ van sommige restaurants. Er werd schande van gesproken. Maar wie inzoomt op wat er precies aan de hand is, concludeert dat slechts de korting vervalt. Sommige gasten zijn echter zo gewend geraakt aan de eerste rang voor slechts een dubbeltje, dat ze de werkelijke prijs van een gulden helemaal uit het oog zijn verloren.

Coronatoeslag

‘Zijn jullie duurder geworden?’ Antwoord: ‘Nee mevrouw, alleen de korting is komen te vervallen!’ Op deze plek schreef ik eerder over het verdienmodel van veel horecabedrijven dat toe is aan vernieuwing. Dit is daar wel het moment voor. Het idee van een ondernemer uit het oosten van het land om domweg een ‘Coronatoeslag’ door te berekenen lijkt wat kort door de bocht. Goed nadenken over je prijsbeleid en je verkoopprijs opnieuw bepalen is een ander verhaal.

Het is bemoedigend dat zoveel restaurants de eerste week van juni al bijna hebben uitverkocht. Veel zelfs met vooruitbetaalde reserveringen. Veel gasten hebben de afgelopen 10 weken geld over gehouden en hebben zin om dat in de horeca uit te geven. Voor een geweldige ervaring. Zolang je er alles aan doet om die ervaring echt ongelooflijk te maken, hoef je echt nooit meer korting te geven!

Het Boek ‘Horeca na Corona’ komt uit op de dag dat de horeca weer opent en is nu alvast te bestellen. Dan ontvang je ‘m straks als eerste!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top