De leidinggevende is als een Personal Trainer        

‘Wouter, het is bij jou toch ook zo? Dat als je met een Personal Trainer in de sportschool bent, dat je gewoon wat harder werkt dan alleen? Of ga je me nou vertellen dat je in je eentje na een uur knallen nog even 3x 90 seconden gaat liggen planken? Nou, ik in ieder geval niet hoor!’

Mijn Haagse opdrachtgever deelde zijn visie op operationeel leidinggevenden in  zijn horecabedrijven aan de hand van een metafoor: ‘Ik zie floormanagers als Personal Trainers in mijn restaurants. Ik neem het medewerkers helemaal niet kwalijk dat ze net even iets minder hard lopen als ze alleen staan, dat doe ik zelf in de sportschool ook!’

Het onderste uit de kan krijg je niet cadeau

Het verfrissende vond ik dat deze ondernemer zijn tijd niet verspilde aan het uitspreken van zijn ergernis over ‘de nieuwe generatie’ en over ‘Het is toch ongelooflijk wat ze laten liggen’ maar zich gewoon vrolijk maakte over het feit dat je voor het onderste uit de kan gewoon ook een beetje moet motiveren, stimuleren en vooral controleren.

‘De supervisors in mijn zaken maken het verschil. Ze zorgen voor de juiste sfeer, controleren alle medewerkers op het opvolgen van onze gastenreis en nemen hun werk uiterst serieus. En ze zijn trots op de resultaten want ze begrijpen best dat de gasttevredenheid en de nog altijd stijgende besteding van gasten niet vanzelf tot stand komen. Daar hebben ze een groot aandeel in, net als een personal trainer trots kan zijn op het lijf van zijn of haar klanten.’

Het grootste probleem van horeca

Zoals eerder beschreven op deze plek is het allergrootste probleem in de Nederlandse Horeca op dit moment het tekort aan goede managers en supervisors. Waar een aantal jaren geleden slechte managers nog konden zeggen: ‘doe het precies zoals ik het doe’ en daar eigenlijk ook nog wel mee wegkwamen, is die zin uitspreken voor de huidige gemiddelde leiding écht vragen om problemen. Want ze zijn niet alleen onbekwaam in leidinggeven, ze ontberen ook nog eens de ervaring op de vloer.

Er is maar één weg uit de gevarenzone voor een horecabedrijf. Meer gasten, hogere bezetting van stoelen. Er is maar één manier om dat te doen: Gasten een onvergetelijke ervaring voorschotelen. Er is maar één manier om ervoor te zorgen dat medewerkers die taak op de allerbest mogelijke manier uitvoeren: Hen motiveren, stimuleren en controleren op afspraken. Niet af en toe maar continu.  Of zoals mijn Personal Trainer Shaquil het altijd tegen me zei: ‘Dat kan je best, kom op! Nog 15x! Je kan het, topper!’

Ik ben weer terug met mijn wekelijkse blog over horeca! Luister ook iedere week mijn podcast samen met Sergio Vyent op Spotify. Zoek op SERGIO EN WOUTER. Aflevering 14 staat NU online!

Ga met me mee op reis naar Curacao, boek tickets voor mijn events in Theater de Speeldoos in Baarn, kom samen met mij en Ron Blaauw werken aan je concept of meld jezelf of je bedrijfsleider aan voor een cursus van Plan Boutique! Er is zoveel te doen, en alles wat je aandacht geeft groeit!

Op mijn webshop Horecabo bestel je boeken, tickets, methodiek en nog veel meer! Kom kijken!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, ik zo het heel leuk vinden als je me gaat volgen!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique. En van Nobels Drinks, Bidfood, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, The Dutch Cocktail Club, Jam!, en SVH.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.