De pakezel en het feestvarken

Wanneer iemand een restaurant, hotel of café uitkiest waar hij zijn gasten wil ontvangen voor een verjaardag, een diner of een receptie, dan gaat het altijd om een speciale dag. Hij heeft zijn vrienden, familie of relaties een ontvangst willen geven dat hij thuis niet kon of wilde en hij heeft de keuze gehad een plek uit te zoeken die echt passend is. Voor jou als horeca ondernemer een groot compliment en bovendien een enorme kans dat de keuze op jou is gevallen!

In plaats van te vechten voor iedere nieuwe gast die kennis met je bedrijf maakt, is er een ambassadeur zo vriendelijk er in een klap een heel stel tegelijk uit te nodigen. En het leuke is, je hoeft daar niet voor te betalen, hij betaalt jou ervoor! Dat is wat je noemt een gouden kans, want het gaat altijd  om de mogelijkheid om je naamsbekendheid flink uit te breiden en vaak ook om de kans op nieuwe gasten in de toekomst. De slimme ondernemer zet dus óók om die reden zijn beste beentje voor.

En het feestvarken? Ja, die verdient natuurlijk helemaal een vlekkeloos verblijf met alle hulp die daarbij hoort. Veel mensen kennen het gevoel afhankelijk te zijn van attente bediening wanneer zij voor in een rij vaststaan om felicitaties in ontvangst te nemen. Als er niet af en toe iemand in de gaten houdt of het de hoofdgast aan iets ontbreekt, kan het zomaar gebeuren dat hij op zijn eigen feest de enige is die niets heeft gegeten of gedronken.

De meeste ondernemers snappen precies wat hierboven staat beschreven en brengen die boodschap ook goed over op hun team. Toch zie ik vaak dat de puntjes op de i jammerlijk worden vergeten. Aan het einde van de avond zie je de jarige, de jubilaris, of de gepensioneerde gebukt onder een grote berg kistjes wijn, bloemen, planten en boeken de zaak verlaten. Zou het nou niet ontzettend fijn zijn als de medewerkers dan vragen: ‘Meneer de Vries, zullen wij de cadeaus die u heeft ontvangen vanavond of morgen even bij u thuis bezorgen?’

Wat er ook gebeurt, blijf je gasten behulpzaam tot aan het einde van de avond, en liefst nog iets langer. Zo blijft de mooie belevenis langer in stand en wordt deze niet beïnvloed door de nare nasmaak van een verrekte rug in de laatste drie minuten van een geweldig verblijf. Geen gast vindt het leuk om voor pakezel te spelen, zeker niet als je de hele avond het feestvarken bent geweest!

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.