Natuurlijk zagen we in de afgelopen jaren al veel scooters en fietsers met grote vierkante rugtassen in het straatbeeld opdoemen, bezorgen nam een ongelooflijke vlucht. Maar wat er in het Corona Tijdperk veranderd is vooral de inhoud van die rugzakken. Gijsbregt Brouwer en ik noemen de trend in ons boek ‘Horeca na Corona’: Van Brak-op-de-bank- en geen-zin-om-te-koken-bezorging naar ‘Thuis uit eten’. Onze gasten willen bij gebrek aan restaurants om naar toe te gaan graag thuis ‘het uit eten gevoel’ krijgen en horecamensen snappen steeds beter hoe ze dat voor mekaar moeten krijgen!

Een extra categorie in thuisbezorgd

De traditionele bezorgmaaltijd heeft een hoog functioneel en efficiënt karakter. Poké bowls om gezond te eten, pizza voor de snelle hap zonder gezeur en een kapsalon om je kater weg te kauwen. Het bezorgmenu met vaak meerdere gangen dat door de gedwongen sluiting van de horeca zo in de lift zit heeft daarentegen vooral ook een emotioneel en belevings element: ‘Thuis uit eten’. Thuis een bijzonder moment laten bezorgen. Eerder luxe thuis-catering dan alleen eten. Een nieuwe tak van sport dus!

Ron Blaauw schreef in het voorwoord van mijn boek Help ik heb een (bij)baan in de horeca al: ‘Wij verkopen geen drank, zelfs geen eten, wij verkopen momenten om nooit meer te vergeten.’ Als je het goed doet, dan geldt die stelling ook voor het ‘totaalpakket’ dat je bij je gasten thuisbezorgt. Als het helemaal klopt, dan mag je het van je gast ook gerust in rekening brengen; net als in een restaurant!

Legopakketten

Gijsbregt had het op Twitter over lego-pakketten. Je moet er zelf nog even mee aan de slag maar binnen een paar minuten staat het op tafel. Nobel op Ameland geeft je er in de thuispakketten een crème-brûlée-brandertje bij om zelf je zalm(!) knapperig af te branden. Fishtales leverde bij de oesters (uiteraard) een oestermes mét spoedcursus oestersteken en bij de ‘Aan tafel met Dirk en Flip maaltijden’ werden we verrast met een kaarsje . Veel restaurants stellen een playlist op Spotify samen om de juiste sfeer bij het gerecht in je huiskamer op te roepen en de eerste spaaracties voor complete serviezen zijn ook gestart: iedere bezorgweek is een ander schaaltje, glas of bord ‘niet disposable’ bij je bestelling.

Een bijkomend voordeel van het bezorgen van een complete ‘beleving’ in plaats van alleen een ‘pizza’ is natuurlijk de besteding. Je kan (veel) meer vragen voor een ‘Fantastische avond’ dan voor een ‘Pizza Margherita.’ Ieder detail dat je toevoegt voegt dus ook waarde toe. Restaurants die er in slagen de signatuur van hun restaurant mee te bezorgen bij hun gast beleven gouden tijden. Hoe wrang het ook is, er zijn restaurants die er in deze tijd achter komen dat ze het jaren verkeerd hebben gedaan: ‘Ik ga hier nooit meer mee ophouden. Met z’n tweeën doen we nu veel meer gasten als anders met z’n vijven!’

5 tips!

Tips die je helpen bij het verbeteren van een thuisbezorgd ervaring:

1.     Specialiseer je in slechts een paar items waar je heel goed in bent en waar je een goede mise en place voor kan maken. Items die zich bovendien goed laten vervoeren.

2.     Denk niet alleen na over hoe je het inpakt maar vooral over hoe je gast het straks uitpakt en op een bord kan ‘zetten’. Daag de thuiskok uit het resultaat te delen met jou!

3.     Denk na over hoe je de sfeerelementen uit je eigen zaak kan toevoegen. (Kaarsen, muziek, persoonlijke handgeschreven boodschap, goede (linnen) servetten, wat lekkers bij de rekening)

4.     Lever (apart verpakt) de finishing touch mee met de bestelling en besteed aandacht aan de uitleg hoe te werk te gaan. Video? Voice memo, recept, foto serie, animatie? Alles bij elkaar? Als het maar bij je zaak past!

5.     Denk goed na over de prijsstelling. Mensen bestellen thuis niet gauw flessen (huis)wijn voor €27,50 maar Suprise boxen doen het wel goed! En dan thematisch geordend: lokale biertjes box, balkon of tuin wijn pakket. Zo kan je beter combineren (lees flessen verkopen, waar betere marge op zit of die tegen de houdbaarheid aanzitten)

Boek: Horeca na Corona

Gijsbregt Brouwer en Wouter Verkerk werken op dit moment hard aan een boekje over wat zij noemen: ‘Horeca na Corona’ Een verkenning van de nieuwe werkelijkheid in dialoog. Een tijdsdocument, een hoopvol pamflet. Aan de hand van ruim 50 onderwerpen nemen ze je mee langs trends, voorbeelden, overwegingen en handvatten. Het antwoord op al je vragen? Nee! Weten zij wat nog niemand weet? Nee! Of zoals zij het zelf zeggen: De waarheid is een diamant die van kleur verandert als je anders kijkt. Wouter en Gijsbregt laten je anders kijken naar 50 relevante onderwerpen die van toepassing zijn op de horeca van morgen. Het boek verschijnt op 1 juni maar is nu al te bestellen via deze link!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top