De Terrasbaas (M/V) maakt het verschil

Het werk in de bediening, en al helemaal op een terras, draait maar om één ding: Het voorkomen van stress, gedoe en ongezelligheid bij gasten en collega’s. Allemaal heel slecht voor de sfeer, voor de besteding van gasten en voor de beleving in het algemeen. Maar wie is daar verantwoordelijk voor? De TerrasBaas (M/V). De terrasbaas heeft uitstraling, kijkt mensen vriendelijk aan, straalt een plezierige autoriteit uit en is altijd In Control. De terrasbaas is duidelijk, wijst gast en collega de weg en voorkomt dat gasten het op hun heupen krijgen en dingen ‘zelf gaan doen’ (verhuizen, verplaatsen, naar de bar lopen, handdoeken uitkloppen, uitkleden, etc.)

De baas staat niet in een wijk

De terrasbaas heeft NOOIT zelf een wijk, is ook niet de host. Hij staat ‘over’ en is oliemannetje, smeert alle schakels en houdt overzicht. Verdient zichzelf vanaf 15 bezette tafels in een kwartier per uur terug en is politieagent, leider, uithangbord, visitekaartje, sfeerbeheerder, beveiliger, muziekmanager, chef asbak en laatste controle aan tafel in één. De terrasbaas heeft overduidelijk veel plezier in zijn of haar werk en de reden dat de zaak waar deze terrasbaas werkt veel voller is dan het terras van de buren, ja, dat is logisch. Dat komt door hem of haar.

Penny wise, pound foolish

Het is mij al jaren een raadsel waarom de man of vrouw die dit heel goed zou kunnen, want bijna iedere zaak heeft zo’n man of vrouw in de geledingen, toch altijd maar weer achter de bar staat of met dienbladen loopt. Ik vind dit het ultieme voorbeeld van penny wise, pound foolish in de horeca. Door een baas te hebben die rondloopt, uitstraalt en sfeer maakt, stijgt je omzet en daalt dus automatisch het percentage personeelskosten. Nog zo vaak snapt een ondernemer niet dat gasten en medewerkers zich veel beter gedragen als er iemand is die zijn handen vrij heeft.

Maar goed, die terrasbaas, of die restaurantbaas, die moet er wel echt zin in hebben. Want toen ik vorige week lunchte in een mooie zaak waar ik graag kom, juist vanwege de aanwezigheid van een echte baas op de vloer, toen zag ik wat ik vaker zie. De charismatische vrouw was even niet het oliemannetje, geen leider, geen visitekaartje, geen uithangbord en geen politieagent. Haar collega’s verslapten, de sfeer was niet top en aan sommige tafels daalde de gevoelstemperatuur met 7 graden. Hoe het kwam? De ‘baas’ zat met een laptop aan de bar. Heel druk met het rooster van de volgende dag. Nou net een taak die zij volgens mij niet zou moeten doen….

Start het terrasseizoen 2023 goed en bestel het terraspakket 2023 met heel veel methodiek én mijn vier laatste boeken, samen voor €75,00 inclusief verzendkosten!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.