Het is september 2020 en we leven bijna een half jaar in corona-tijd. We zijn overvallen door een virus dat de wereld in zijn greep houdt. Wat moet je doen in een gevecht met iets dat zoveel groter is dan jijzelf, je doodvechten met alles wat je in je hebt of zoveel mogelijk meebewegen? Wat kost je de meeste energie, verzetten of meebuigen?  

Er hangt iets boven de markt

Steeds blijft op de één of andere manier in horeca-land een gedachte boven de markt hangen dat Corona morgen voorbij is, dat het van korte duur is. Dat de maatregelen die zijn getroffen zwaar overdreven zijn en dat we ze ‘gewoon’ moeten stoppen. Dat dit hoogstwaarschijnlijk ook wel heel snel zal gebeuren. Dat we niet normaal moeten maken wat niet normaal is. Dat als we afstand houden, ons grondrecht wordt aangetast. Dat het ons eigenlijk zou sieren als we ons blijven verzetten. ‘Dat we ons niet zomaar kapot laten maken.’ Dat we aan de goede kant van de geschiedenis zullen staan als we ons niet gedwee neerleggen bij wat er voor ons wordt besloten. Dat het niet ‘de mens’ tegen het virus is, maar de mens tegen de overheid. Dat de minister weg moet omdat hij zelf ook geen afstand houdt, dat boetes moeten worden verscheurd. Dat het buiten veilig is, dat zwakkeren zelf maar binnen moeten blijven, dat we ‘het Zweeds model’ zouden moeten volgen. Dat Hugo de Jonge voorspelbare knelpunten had moeten voorkomen in de tijd dat hij aan zijn imago en verkiezingen werkte, dat politici een voorbeeldfunctie hebben en, en…nog veel meer. Grote advertenties in de kranten, zelfs een rechtszaak tegen de staat. Verzet, alternatieven voor beleid, klachten over steunpakketten en heel veel woede en onbegrip. 

Corona moe

Probeer dan nog maar eens met een positieve insteek je bedrijf in te richten naar de wensen van deze tijd. Probeer dan nog maar eens vol overtuiging je gasten te wijzen op de regels die gelden. Probeer dan nog maar eens je schouders eronder te zetten. Je ziet dan ook dat het vele ondernemers niet meer lukt en dat zij Corona-moe zijn. Juist op het moment dat de zwaarste beproeving voor de deur staat. Het wordt langzaam kouder, je kunt je gasten moeilijk bij storm en regen op het terras bedienen, je moet dus terug naar de tekentafel. Wat is je plan? Wat ga je doen? Wat heb je bedacht?

A4tjes

Moegestreden ondernemers lijken berusting te vinden in het feit dat het onrecht toch wel zegeviert, dat het allemaal ligt aan van alles en nog wat,  zij er niks meer aan kunnen doen en laten zich naar de slachtbank leiden. Sommigen voelen zich gesteund door het feit dat ze niet alleen in het schuitje zitten maar met veel anderen. Ondertussen staat hun horecabedrijf er nog steeds bij als de zaak van februari 2020, maar dan vol veiligheidslint, kruizen, opgestapelde stoelen en a4tjes met daarop opgesomd wat allemaal niet mag. Het wordt de gast op geen enkele manier aantrekkelijk gemaakt te komen en dus: ‘De omzet is echt gekelderd!’ en ‘We zijn nu eenmaal geen zaak van afstand houden’. 

April 2021

Wanneer je in de afgelopen zes maanden goed hebt geluisterd naar de officiële communicatie van de overheid, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat er spoedig zaken worden teruggedraaid. Vanaf hert begin is er duidelijk gezegd: ‘We gaan pas terug naar normaal bij een vaccin.’ Het is dus heel realistisch om aan te nemen dat er echt geen verandering in maatregelen komt voor april 2021. We zijn dus voorlopig nog wel een maand of acht bezig op deze manier. Met andere woorden: We zitten nog niet eens op de helft! De werkelijkheid is dus dat je de keuze hebt, blijf je nog een maand of acht aan de gang met je bezwaren, of ga je de komende tijd uit van de dingen die wél kunnen? 

Duct Tape

Voor een periode die al even duurt en ook nog wel even zal duren zijn er opvallend weinig websites van horecabedrijven met een statement over het beleid en of aanpassingen aan hun concept. Voor een periode die nog wel even duurt zijn er opvallend veel zaken die hun maatregelen (letterlijk) met duct tape aan elkaar hebben geplakt en zijn er ook opvallend veel zaken die nog altijd gewoon totaal niet corona-proof opereren. Maar weinig bedrijven stralen uit: ‘Wij hebben het helemaal voor mekaar, kom gerust, het is veilig, we zijn er voor u!’ De bedrijven die dat wel doen, doen het overigens wel bovengemiddeld goed, zal dat toeval zijn?

Gasten houden niet van amateurs

Mijn stelling is dat alleen horecabedrijven die professioneel met hun vak bezig zijn deze tijden overleven. Essentieel onderdeel van professioneel werken is het volgen van wet en regelgeving. Of je het daar nou mee eens bent of niet. Gasten confronteren met het feit dat je de corona-regels aan je laars lapt, is gasten laten zien dat je geen professional bent. En gasten houden niet van amateurs, daar komen ze niet graag terug!

Wouter schreef samen met Gijsbregt Brouwer het boek: ‘Horeca na Corona’ Het is nu samen met het eveneens onlangs verschenen boek ‘ De Ja Graag Vraag’ verkrijgbaar op www.horecabo.nl Samen voor maar €22,50 (inclusief verzendkosten!)


Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top