We leven in een tijd waarin we langzaam aan het idee wennen dat de achterliggende periode misschien niet voor alles en iedereen even goed was. Door steeds maar te profiteren van de voordeligste aanbiedingen, de voordeligste menu’s en de voordeligste kleding wordt nu pijnlijk duidelijk hoe dat voordeel tot stand kwam.

De klepperende deksel van de beerput met voedselschandalen laat naar mijn bange vermoeden nog maar enkele gevallen ontsnappen. Marketing en communicatie afdelingen van uiteenlopende bedrijven doen er alles aan om de schade voor hun eigen bedrijf te beperken. Allerhande van AH schrijft in haar laatste uitgave dat het heel goed is om af en toe een dag geen vlees te eten, en dat groenten een fantastisch alternatief zijn… Wie had dat gedacht van de kiloknaller? Ook mooi dat de goedkoopste kledingketens ineens aandacht vragen voor de  ‘premium’ en ‘duurzame’ lijn in hun assortiment. Wellicht dat de toevoer uit Bangladesh ineens stokte… Als de vogel Dielema “Zoals de wind waait, waait mijn jasje…”

De meeste restaurants lopen niet voor de troepen uit, maar volgen. Vaak denken zij dat zij maar op één manier mensen naar binnen kunnen lokken; door de voordeligste te zijn. Vaak zijn ze dat overigens helemaal niet, want de reactie van het naastliggende restaurant is even dom als voorspelbaar: Die kopieert de actie. Zo zie je in de straten rond het Leidseplein in Amsterdam op dit moment welgeteld twaalf (!) restaurants die allemaal stunten met dezelfde  aanbieding. Alle Pizza’s en Pasta’s voor €5,00! Voor mij en hopelijk voor een groeiende groep mensen de beste reden om ergens niet naar binnen te gaan, maar blijkbaar vormen wij niet de doelgroep van deze donkere restaurants.

Eten hoeft voor mij niet spotgoedkoop te zijn. Liever niet zelfs, want een te lage prijs voorspelt mij weinig goeds.  Belangrijker vind ik de herkomst van de ingrediënten. Gelukkig begrijpen sommige restaurants dat ook, en vernoemen ze leveranciers van de belangrijkste producten op de menukaart. Een volgende stap zou zijn dat een beeldscherm met een livestream vanuit de keuken waarop ik kan zien hoe er met deze producten wordt omgegaan, de schreeuwerige aanbiedingsborden zou vervangen. Ik ben best geïnteresseerd in een interessante prijs kwaliteit verhouding, niet in eten waar ik niets van  weet, maar wat alleen heel erg goedkoop is. De beelden die ik me daarbij voorstel ontnemen me namelijk iedere eetlust.

 

 

 

 

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra