Hoewel ik natuurlijk geen glazen bol heb probeer ik in deze serie blogs vooruit te kijken naar de dag dat de horeca weer (gefaseerd) open zal gaan. In deel één werkte ik de onderwerpen Prijs, Capaciteit, Assortiment en Contactloos uit. In dit deel kijk ik naar personeel en methodiek. Ook verwijs ik naar twee partnerbedrijven en eigen methodiek en boeken.

Heropening gefaseerd

Op dinsdag 31 maart horen we of de overheidsmaatregelen die officieel van kracht zijn tot en met 6 april worden verlengd. De verwachting, gebaseerd op beslissingen in landen om ons heen is dat dit gaat gebeuren. Net als daar met 2 weken? Misschien wel meteen met een maand? En daarna? Ik verwacht niet dat we daarna volle bak open kunnen maar misschien eerst alleen overdag met een maximum aantal gasten en vooral veel ruimte voor gast en medewerker. Maar dat Nederland niet zonder horeca kan, is duidelijk!

Personeel

Van helemaal geen medewerkers meer te vinden naar een ongelooflijke situatie waarin veel mensen niets meer te doen hebben en er dus feitelijk ineens een personeelsoverschot is. Wanneer we weer open gaan zal dat overschot zeker nog een tijdje aanhouden want veel werk is (tijdelijk) verdwenen en bijvoorbeeld de toeristen zijn ook niet in een klap terug.

Veel ZZP-ers komen terug van hun beslissing ‘voor zichzelf te beginnen’ en bieden zich massaal aan voor een baan met vastigheid en zekerheid en een normaal salaris. Horecabedrijven zullen weer veel selectiever zijn in wie zij aannemen en wat zij van die medewerkers verwachten. In de bediening zal, zeker bij maatregel ‘maximaal aantal gasten per vierkante meter’, de functie van centrale gastheer/gastvrouw (host/hostess) de áller, állerbelangrijkste zijn.

‘Wat komt u doen, hoe lang wilt u blijven, met hoeveel personen?’ En daarna de juiste plek voor deze specifieke gasten uitkiezen. Daarna direct de eerste suggesties verkopen met natuurlijk iets daarbij. De seniore, sturende medewerker die als gids fungeert voor de gasten. Die de weg wijst en heel duidelijk is in de gastenroute en zorgt voor (de juiste) besteding van de gast. Een medewerker die zich aan de afspraken houdt die passen bij het concept van de zaak. De Host verdient het geld in een modern horecabedrijf. En geld verdienen, dat zal eindelijk ook onze gast begrijpen, is wel degelijk heel belangrijk. Op een gastvrije manier natuurlijk, daarom is de invulling van functie KEY!

Serviceniveau

Bedrijven denken nu heel goed na over het service-niveau van hun bedrijf. Hoort daar de klassieke benadering van (bedienend) personeel zoals we die kennen nog wel bij, of kan het ook anders? Er zijn zoveel horeca handelingen waarbij personeel misschien wel helemaal niet nodig is. Geweldige trolleys vol met lekkere drankjes in ijs en mobiele minibuffetten waar gasten zelf hun drankje inschenken tijdens (kleine) partijen. Restaurants waarbij groepen gasten de mogelijkheid krijgen de drankjes af te kopen en zelf zorgen voor een refill bij het eigen (uiteraard hippe) buffetje. Op meer plaatsen zal je zien dat gasten zelf hun foodbestelling ophalen bij een uitgiftepunt al dan niet gecombineerd met de in de vorige blog beschreven mogelijkheden voor QR bestellen en betalen.

Ik zeg dus niet dat personeel minder nodig zal zijn maar wel dat er per handeling en werkwijze moet worden nagedacht of dat niet anders, efficiënter en winstgevender kan!

Methodiek en werkwijze

De manier waarop we werken, de afspraken die er zijn, de inwerkboeken, de ‘onboarding-tools’ ze zullen belangrijker zijn dan ooit. Niemand is straks ingewerkt, veel mensen hebben geen proefdag gehad en straks is het vanaf het begin dat we open zijn mooi weer en hopelijk druk. Hoe gaan we het dan doen? Is er dagelijks een briefing? Is er een plan voor de week, waar staan de afspraken? Wij ontwikkelden een kit tegen kostprijs om een vliegende start te maken. Een geweldige startset met Protocol (zo doen we het!) planningen, boeken en persoonsgebonden voortgangsrapporten. Deze bestel je hier!

Tweede boek gratis? Ja Graag!

Bestel nu het nieuwe boek De Ja Graag Vraag en ontvang een tweede boek naar keuize er gratis bij. Verzendkosten hebben we in deze periode helemaal afgeschaft.

Neem nu de tijd om PIT in te richten

Eerder schreef ik over PIT. De app die voor iedere dag een afvinkbare tot do lijst maakt en bovendien precies omschrijft hoe die taken moeten worden uitgevoerd. PIT is je handleiding, je houvast en je borging van alle kennis over je bedrijf achter de schermen. Iedere dag rapporteert PIT je middels een heldere PDF je rapportage: Wat is er op tijd afgerond, wat te laat? Welke taken staan er nog open? Welke taken konden niet worden afgerond omdat er iets wellicht niet functioneert? En de foto’s die in de dagelijkse rapportage zijn opgenomen geven je ook de mogelijkheid om bepaalde zaken visueel te checken. De mensen van PIT stellen je in de gelegenheid PIT nu volledig in te richten en pas te gaan betalen wanneer je weer open bent.

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top