Wat moet je doen als je al maanden dicht bent en eigenlijk ook niet weet wanneer je weer open mag? Hoe houd je dan je team gemotiveerd, hoe zorg je dat iedereen aangehaakt blijft en dat er iets zinnigs wordt gedaan door je medewerkers.

Kaarsjes weer aan

In verschillende bedrijven bespeurde ik de afgelopen week een omslag in denken. Een Amsterdamse ondernemer zei me: ‘Wouter, we hebben hier gezegd, 1 februari staat de zaak er weer zo bij, dat we bij opening alleen de kaarsjes nog maar hoeven aan te steken. Ik was er klaar mee, het verslonsde en het leek wel een kantine. We gaan dus als het ware op 1 februari gewoon weer open, behalve dan dat we dicht zijn!’

We hebben een schooltje

Ook bij mijn favoriete hotel-restaurant op de Waddeneilanden ging de knop om. Er is een rooster, iedereen kleedt zich om bij binnenkomst, telefoons in de kluisjes en dan een briefing. Zolang de zaak gesloten is, volgen alle medewerkers een soort schoolprogramma. Lessen bestaan uit korte workshops, ingewerkt worden op andere afdelingen, heel veel oefenen van SOP’s maar ook samen kijken naar en discussiëren over documentaires over het vak. Manager Koen legde het aan me uit: ‘Als al mijn medewerkers straks écht allround zijn, dan houd ik een geweldig cadeau over aan deze tijd. Dus staan onze koks hun collega’s nu kookles te geven en leren alle medewerkers bediening van hun collega housekeeping een kamer schoon te maken. Ons bedrijf lijkt eigenlijk wel een beetje op praktijkonderwijs van de hotelschool nu. We willen echt voorkomen dat we straks over wat dan ook kunnen zeggen: ‘Hadden we ons hier maar op voorbereid!”

Dit gaat nooit meer weg

Naar alle waarschijnlijkheid kondigt de minister-president vanavond tijdens de zoveelste persconferentie aan dat de lockdown, en dus de sluiting van de horeca, in ieder geval wordt verlengd tot en met 2 maart. Op die dag staat ons leven precies een jaar in het teken van corona. De situatie is dus niet meer nieuw, we weten inmiddels dat het tijdelijke veel minder tijdelijk is dan we vorig jaar hadden kunnen bedenken. Veel bedrijven hebben nieuwe dingen bedacht die nooit meer weg zullen gaan. Van ‘Thuis uit eten’ opties tot online oplossingen voor problemen waar ze al jaren mee kampten, tot trainingsprogramma’s die ook op de lange termijn heel veel plezier garanderen. Ieder op zijn eigen manier zorgen gelukkig steeds meer bedrijven dat corona ze naast alle ellende óók een cadeau bezorgt waar ze nog heel lang plezier aan beleven. Energie steken in dingen waar je wél invloed op hebt.

Mag ik je helpen?

Op Horecabo.nl heb ik een aanbieding klaargezet die je kan helpen bij de voorbereiding van jouw seizoen. Het is een verzameling materialen en methodieken die ik tegen kostprijs aanbied, om je te helpen bij de voorbereiding. Voor €75,00 inclusief BTW en verzendkosten ontvang je een heel groot pakket met een waarde van minstens drie keer dat bedrag.

De essentiële links

Volg me op Instagram: www.instagram.com/wouterverkerk

koop boeken en materialen op horecabo: www.horecabo.nl

Schrijf je in voor mijn Email-Updates: Inschrijven updates Wouter

Veel dank voor het stemmen op Koen van der Plank als F&B professional of the year, Koen is naar de finale!

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top