Het ging in veel van mijn eerdere blogs over eikels, krijgers en eerlijk en echt. Eigenlijk gaat het vaak over een centrale vraag: Doet iemand het voor het geld, of gaat iemand voor lachende gezichten? Het gaat in de horeca van vandaag veel minder om vak-technieken, het gaat steeds minder om uiterlijkheden, het gaat steeds meer om drijfveer van de ondernemer en zijn team. Techniek en uiterlijk helpen je het ongewenste antwoord op die vraag te maskeren, daarom steeds vaker liever niet. Geld verdienen is niks mis mee, maar wel als dat het doel op zich is. ‘Niet over mijn rug! ‘

Mensen vinden het heel belangrijk om vertrouwen te hebben in de meest pure bedoelingen van iemand, omdat we allemaal ‘de crisis’ wijten aan mensen die achteraf niet zo betrouwbaar waren. Aan mensen die alleen maar voor geld gingen. Aan Graaiers. Aan banken die niet dachten aan de mensen die het geld leenden, maar aan de bank zelf, die daar heel veel mee verdiende. Daarom vinden we het zo belangrijk hoe de mensen in elkaar zitten waar we vandaag de dag zaken mee doen. Dat is het succes van de Triodosbank, dat is het succes van Marqt. Dat is het succes van Social Enterprises.

Geven is het nieuwe krijgen

Geld is hopeloos uit. Geven is het nieuwe krijgen. En waar geld dan toch moet, omdat het nou eenmaal anders niet kan, dan willen we daar heel open over zijn. Liever praten we over onze passie, ons gastheerschap en onze gastvrijheid. Veel mensen noemen hun restaurant ook zo. ‘Passie’ ‘Gastvrij’. Ik weet het niet. Als je het van jezelf zegt? Dan ben je tenminste bewust gastvrij, maar liever heb ik toch onbewust gastvrij denk ik…

Steeds diezelfde vraag, in steeds verschillende gedaantes.

Heeft iemand klanten? (die gaat voor geld) Of heeft iemand gasten? (die gaat voor lachende gezichten).

Is iemand onbewust een eikel? (die gaat voor geld) Of is iemand onbewust gastvrij? (die gaat voor lachende gezichten)

Is iemand een krijger?  (die gaat voor geld) of is iemand een gever? (die gaat voor lachende gezichten)

Koopt iemand uitsluitend de goedkoopste producten in? (die gaat voor geld) of koopt iemand het beste binnen zijn budget? (die gaat voor lachende gezichten)

‘Gebruik van toilet €0,50 betalen aan de bar.’ (die gaat voor geld)  ‘Maar natuurlijk, de wc is achterin de zaak.’(die gaat voor lachende gezichten)

Wat is gastvrijheid? Gastvrijheid is gaan voor lachende gezichten!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra