‘Wouter, voor deze cao moet je je als werkgever toch schamen?’ Het zijn juist de betere ondernemers die naar me toekomen nu alles een beetje is ingedaald. Mensen dichtbij de onderhandelingstafel spreken  openlijk over ‘oude rekeningen die zijn vereffend’ en over ‘bepaalde mensen die veel te veel macht hebben in Woerden.’ Een andere ondernemer: ‘Het zijn afspraken die helemaal niet passen bij deze tijd. Dit is heel slecht voor de hele horeca…’

Ontsnappingsroute

Op de website van KHN valt te lezen dat best wat bepalingen (en loonsverhogingen) alleen gelden voor ‘vakkrachten’. Het is de dubbele bodem in de cao. Want bijvoorbeeld die 80.000 nieuwe medewerkers die ieder jaar in de horeca komen werken zijn de eerste 1976 uur dus helemaal geen vakkracht. En parttimers die al meer dan een jaar werken ook niet. En dat meisje die op haar 16e begon is het op haar 18e nog steeds niet. Het is een ontsnappingsroute speciaal voor werkgevers die gewoon zo min mogelijk willen betalen.

Welkom in de horeca!

Dat gaat in de praktijk dus zo: ‘Welkom in de horeca Sophie, de komende 1976 uur (dat zijn ongeveer 247 volledige werkdagen, dus als je twee tot drie keer in de week komt werken dan hebben we het over de komende twee jaar) ben je nog even geen vakkracht dus betalen we je het minimumloon, maar daarna… Nou! Dan hebben we een verrassing voor je! Dan krijg je loon volgens onze loontabel vakkracht en dan krijg je ook feestdagentoeslag! O ja, als je dan voor die tijd ergens anders gaat werken… Dan begin je gewoon weer opnieuw met sparen! En nog 1 ding… je begint pas met sparen als je 18 bent!’

Je werkt zelfstandig maar bent  geen vakkracht..

Je vraagt je af of mensen die dit allemaal bedenken in de afgelopen jaren weleens buiten zijn geweest. Of een van hen zelf ooit heeft gewerkt in een modern horecabedrijf en begrijpt wat je in je mars moet hebben om daar overeind te blijven. Je vraagt je af waarom je volgens de bedenkers van deze regeling 1976 uur ervaring moet opbouwen voordat je vakkracht bent, terwijl in de meeste bedrijven iemand na drie kwartier al volwaardig in het diepe wordt gegooid en binnen de kortste keren zelfstandig draait.

Medewerkers als inkoopproducten

De mensen die dit bedacht hebben zien medewerkers als inkoopproducten die je zo goedkoop mogelijk voor je moet laten werken. Die onderkennen op geen enkele manier dat de horeca in de afgelopen twintig jaar een ongelooflijk zwaar en moeilijk vak is geworden waar (terecht) topprestaties worden verwacht en geleverd. Waar alles draait om de medewerkers en zij de enige reden zijn waar gasten voor komen. Je vraagt je af welke horeca de mensen die dit hebben bedacht voor ogen hadden.

Vroeger zeiden mensen: ‘Als je nou echt helemaal niks meer kan, en overal bent ontslagen, dan kan je altijd nog in de horeca gaan werken.’ De mensen die deze cao in elkaar hebben geknutseld vinden dat dát weer zo moet worden. Maar dat is Niet Mijn Horeca!

Trukendoos

De Nederlandse horeca is op zoek naar een toekomstvisie. Niet naar een trukendoos met een dubbele bodem uit het bouwjaar 1986. We weten dat we op dit moment in de horeca verreweg de meeste instroom hebben van onervaren personeel en de verwachting is dat dit zo zal blijven. Dus wat bedenken we om die nieuwe mensen aan ons te binden? Hoe maken we het die mensen aantrekkelijk? Antwoord cao: ‘Door ze eerst minimaal een jaar tegen minimumloon te laten werken en geen recht te geven op (feestdagen)toeslag!’

Een cao is een verzameling afspraken die je met elkaar maakt om prettig samen te werken. Niet een ordinaire opsomming van inkoopvoorwaarden van de werkgever. Slikken of stikken. De tijd dat alleen de werkgever bepaalde hoe er werd samengewerkt  is in de rest van Nederland gelukkig allang voorbij. En in de horeca eigenlijk ook, want mensen lopen massaal weg en niemand wil meer komen werken. Maar goed, misschien zijn oude rekeningen en persoonlijke belangen voor sommige mensen belangrijker. Onvoorstelbaar.

Bronnen:

https://www.khn.nl/qa/wat-is-het-verschil-tussen-een-vakkracht-geen-vakkracht-een-invalkracht-en-een-seizoenkracht)

https://www.khn.nl/qa/qa-algemeen/heeft-uw-medewerker-recht-op-een-loonsverhoging-per-1-januari-2018

Wouter schreef samen met FNV Horeca een boek onder de titel ‘Horeca Verdient Beter!’ Het is een positief boek met veel verhalen over gastvrijheid en interviews met voorbeeldwerkgevers die in hun succesvolle bedrijven laten zien dat je alleen maar succes kan hebben als je eerst goed bent voor medewerkers. En niet andersom! Het boek is voor het symbolische bedrag van €1,00 te bestellen via deze link! 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra