De nachtmerrie van iedere horecaondernemer. Er is in (of bij) je zaak geschoten en de burgemeester besluit je bedrijf voor onbepaalde tijd te sluiten. Je kan er niks tegen beginnen, het is vaak hartverscheurend. In tijden van Corona kan het nog gekker; er is in je zaak gesnoten

Deze week werd bekend dat drie bedrijven in Amsterdam (gedeeltelijk) moeten sluiten omdat deze bedrijven worden aangemerkt als corona-brandhaard. ‘Meerdere besmettingen zijn te herleiden naar deze zaken’. En daarom moeten ze dicht. Maar wat is daar dan precies de logica achter?

Moet een zaak sluiten omdat er een stamgast met corona is, en willen we door sluiting voorkomen dat die stamgast vanavond weer gaat? Met als gevolg dat hij dan maar bij de buren aan de bar gaat zitten? Of zijn we bang dat er allemaal corona-deeltjes door de lucht zweven? Of misschien vastgekoekt zitten aan de deurklink? Is de zaak na twee weken pas schoon?

Drie café’s met naam en toenaam in de krant, op het nieuws en online voor eeuwig gebrandmerkt. Omdat daar iemand is geweest die ziek was… Twee weken dicht en de rest van je bestaan als brandhaard op Google. Ik vind het disproportioneel en vraag me af of er in dit soort gevallen compensatie is voor ondernemers. En als dat niet zo is, of het dan niet tijd wordt voor een solidariteitsfonds.

Volg mijn horeca updates op https://www.instagram.com/wouterverkerk

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top