Nederland is één van de landen met de soepelste maatregelen tegen het Coronavirus, laten we dat niet vergeten. De overheid heeft de bevolking niet verplicht zichzelf op te sluiten, er was steeds ruimte om óók naar buiten te gaan. De fysieke Horeca is gesloten op 15 maart maar er zijn vanaf het eerste moment mogelijkheden gebleven voor afhaal, bezorging én hotels.

Zelf inschatten

Het Nederlandse beleid is er steeds vanuit gegaan dat Nederlanders zelf goed kunnen inschatten wat wel en wat niet mag. Zo besloten veel horeca ondernemers eind maart zélf voorlopig te stoppen met afhaal/bezorging, besloten veel winkels zélf om te sluiten, net als de hotels.

We zijn nu terecht gekomen in een volgende fase. Grote winkelketens gaan langzaam weer open en respecteren de afspraken op het gebied van afstand en hygiëne. Ook hotels maken weer gebruik van de ruimte die zij altijd al hadden en steeds meer horecabedrijven starten toch weer hun bezorg- en afhaalmaaltijden op maar dan vaak in een geperfectioneerde vorm. Eigenlijk is het de eerste fase van heropening.

Het sentiment kantelt

Heel Nederland is in acht weken viroloog geworden, iedereen kan cijfers interpreteren. Veel mensen denken te zien dat het ergste achter de rug is en dat zij weer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die er altijd al waren. Het wachten is vervolgens op verdere versoepeling van regels. En ook daar is beweging te zien: Scholen gaan weer een beetje starten, er wordt gesport, tandartsen zijn weer aan het werk (ook al mochten die dat al) en ook de Fysio is weer te bezoeken. De kapper zal snel volgen zo is de verwachting.

Alle branches die nu openen hebben zelf hun protocollen opgesteld en hun Haagse lobby volledige ingericht op ‘Heropening met inachtneming van alle maatregelen‘. De brancheorganisatie voor de horeca heeft een andere weg bewandeld. Zij stelt dat de maatregelen die (in bijna alle landen) zullen blijven gelden voor de horeca niet haalbaar zijn. Zij stelde een protocol op vol mitsen, maren en voorbeelden van horecabedrijven waar het gewoon niet kan en bedrijven waar het wel kan maar heel veel omzet gaat kosten. De rekening voor extra compensatie werd bijgeleverd. Het is bepaald geen document waarin wordt benadrukt wat wél kan.

Duivels Dilemma

De Brancheorganisatie stelt de Nederlandse regering naar eigen zeggen voor een Duivels Dilemma: A. 75 % van ons gaat binnen twee maanden kapot B. Wij gaan met 1,5 meter afstand open en u legt heel veel geld bij want anders gaan we alsnog massaal failliet C. Wij gaan open en doen net alsof er niks aan de hand is.

De benadering van KHN is goed te begrijpen. Want wanneer kosten doorlopen en omzet in sommige bedrijven helemaal nul blijft, ontstaat er een onhoudbare situatie. Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de scherpe, verongelijkte en boze toon waar vanaf het eerste moment voor is gekozen. Mensen die er verstand van hebben zeggen dat het echt de enige manier is om iets voor mekaar te krijgen in Den Haag. Ik heb dit scherpe geluid van de fysiotherapeuten echter niet gehoord voordat zij (wel) weer mochten starten.

Alle aandacht gaat uit naar (het uitblijven van) extra steun vanuit de overheid. De op dit moment niet te benijden Laurens Meijer heeft vanmorgen in het AD een ultimatum gesteld: óf geld, óf wij gaan 1 juni ‘gewoon’ open. Ook hij zegt dat hij in de praktijk helemaal niks kan met die 1,5 meter dus dat hij daar vanaf 1 juni niet veel in ziet. Horecaondernemers nemen de boosheid, ergernis en frustratie massaal over en verliezen hun focus op de toekomst.

Het alternatief, zo kan het wél

Ondertussen komen tal van ondernemers samen in meer informele setting en komen zij tot initiatieven die mij enorm aanspreken. Het initiatief van Haagse ondernemers WijZijnHaagseHoreca is mij uit hart gegrepen. Onder het motto ‘liever een beetje open dan helemaal dicht’ komen zij met de tien geboden voor een intelligente opening. Hoopvol, realistisch, samen. Volgens mij is dat de weg. En natuurlijk is daar ook veel (extra) steun voor nodig. Daar zijn wij het allemaal over eens.

Gijsbregt en ik werken op dit moment druk aan een voorbeeld protocol met voorbeelden hoe het wél kan. We nemen dat op in ons boek ‘Horeca na Corona dat op 1 juni verschijnt en is te betellen op www.horecabo.nl

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top