Dit is horeca in 2023 (volgens Wouter Verkerk)

In de laatste werkweek van 2022 schrijf ik over vijf dingen waar het volgens mij in 2023 over gaat. Waar ik op hoop, waarvan ik denk dat ze het verschil gaan maken en waar ik bovendien ontzettend naar uitkijk. 2022 was een hersteljaar, een jaar waarin we na alle teleurstellingen van de jaren daarvoor weer moesten leren vertrouwen, moesten rekenen en soms zelfs weer opnieuw moesten leren lopen. In 2023 gaat het wat minder over ons en weer wat meer over onze gast. Je weet wel, die mensen waarvoor we de horeca ooit hebben bedacht!

Één: Het is weer tijd voor gastvrijheid!

Het gaat weer over echte gastvrijheid!
De afgelopen drie jaar ging alles wat er over horeca werd gezegd of geschreven over geld. Over stijgende prijzen, tegemoetkomingen, kaalslag, stijgende lonen, corona… geld, geld, geld. We zouden bijna denken dat het in de horeca alleen maar over geld gaat en het tegendeel is waar. Het gaat in de horeca over gastvrijheid, over een maatschappelijke betekenis en over verbinding. En omdat vol te houden, is er ook een gezond bedrijf nodig maar liefst wel in die volgorde. Het is in 2023 weer tijd voor gastvrijheid, voor de terugkeer van de warmte, voor de focus op mensen.

Twee: Medewerkers en leveranciers

Medewerkers en leveranciers maken het verschil
Het horecabedrijf dat er in slaagt de leukste medewerkers en de beste leveranciers aan zich te binden, is het bedrijf waar gasten het liefst (en vaak) terugkomen. Juist in tijden van schaarste overleeft het bedrijf dat het beste een antwoord vindt op de moeilijkste vraag. In dit geval draait die schaarste om mensen. Bedrijven die zeggen dat het binden van gasten en medewerkers bijna hetzelfde is, zitten volgens mij heel dicht bij de waarheid. Want hoe gastvrij ben je nou echt als het je niet lukt om mensen die zo dicht bij je zouden moeten staan, aan je te binden? En na het personeelstekort, stevenen we in 2023 af op een leveranciers- en voorraadtekort. Wie nog steeds denkt dat leveranciers ‘blij mogen zijn dat ze hier mogen leveren’ kan in 2023 nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Drie: Hard van achter, zacht van voren

Harde achterkant, zachte voorkant
Professionele, moderne horeca is strak georganiseerd aan de achterkant maar is gastvrij en zacht aan de voorkant. Díe balans is misschien wel het belangrijkste aandachtspunt voor veel bedrijven. De voorkant van je bedrijf is je USP, die moet technisch kloppen maar vooral heel spontaan overkomen. Daar moet ruimte zijn voor spontane gastvrijheid, voor iets extra’s en voor de menselijke maat. Dat kan echter alleen goed gaan in een professionele, gestructureerde werkomgeving waar wordt gemonitord, gestuurd en waar afspraken gelden voor iedereen.

Vier: De gastenreis is belangrijker dan je menukaart

De gastenreis is belangrijker dan de menukaart
Wat is je plan voor je gast? Hoe zorg je dat iedere gast binnen vijf minuten ontspant? Welke snufjes heb je ingebouwd die zorgen voor een soepele start voor iedereen? En welke enthousiasme-remmers moet je dit jaar nog voor altijd weghalen in je gastenroute? Nog altijd is er in de meeste horecabedrijven veel te weinig aandacht voor alles om het eten en drinken heen, terwijl in dat ‘alles’ toch de meeste kosten gaan zitten. Gasten die een stevige rekening zullen moeten betalen, zullen dat alleen accepteren als ze naast een goede maaltijd vooral een heel goed gevoel bij je krijgen. En ook voor dat goede gevoel zal je een recept moeten ontwikkelen; De gastenroute!

Vijf: Waarom ben je er eigenlijk?

‘Als je niet heel duidelijk snapt waarom je bedrijf bestaat, dan heb je een probleem!’ Woorden van deze strekking hoorde ik op een populaire podcast en ik ben het ermee eens. ‘De Waarom’ is belangrijker dan ooit, in een wereld die steeds bewuster is van omgeving, duurzaamheid, inclusie en toekomst. Wat voeg je toe aan je omgeving? Wat schiet de wereld ermee op dat je bedrijf bestaat? Welke maatschappelijke rol kan je spelen en hoe communiceer je daarover met je gasten, medewerkers en leveranciers?

Ik wens je 11 geweldige dagen in het oude jaar, een fantastisch begin van 2023! Tot slot nog een tip voor onder de kerstboom: Mijn boeken Wouter in Vegas, Moderne Horeca, De Ja Graag Vraag én Help! zijn ook allemaal in personeelsbundels van 20 stuks verkrijgbaar!

Bestel nu de speciale December-inspiratiebox met daarin onder andere mijn boeken Wouter in Vegas, Moderne Horeca en de jaarkalender 2023 voor maar €39,95.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.