Je ziet het vaak al een beetje aan de verbeten gezichtsuitdrukking van een gast nog voordat ze binnen is. Een kordate blik van overwonnen zenuwen en ook wel een beetje schaamte. Toch gaat ze het gewoon zeggen als ze straks naar binnen loopt, let maar op! Want Jolanda heeft een deal.

Ze heeft zegeltjes gespaard of ergens een voucher gekocht, Jolanda krijgt vandaag best veel korting maar is toch een beetje bang voor het addertje onder het gras.

Maar er is nog iets; Jolanda heeft Els niet verteld dat ze korting krijgt. Els en Jolanda betalen altijd om en om en deze keer is Jolanda aan de beurt. Als de bediening dus maar een beetje discreet omgaat met haar actiebon!

Jolanda heeft op de website van haar favoriete damesblad weleens gelezen dat restaurants allemaal trucs uithalen met mensen met kortingsbonnen, daarom is ze op haar hoede. Ze heeft zich voorgenomen goed na te denken als de bediening haar van alles gaat proberen aan te smeren.

Als de bediening vraagt of ze plat of bruisend water willen, zegt Jolanda snel: ‘Hebben jullie geen kraan waar gewoon leidingwater uitkomt? Dat drink ik thuis ook en daar is niks mis mee!’ En toen ze vroegen of ze wat brood op tafel wilden zei ze: ‘Nee hoor, dat hebben we vanmiddag al gegeten!’

‘Wat is er met jou aan de hand? Je doet zo bot tegen de ober, is er iets?’ Zegt Els als de bediening even weg is. Jolanda krijgt een rood hoofd, het valt dus op. ‘Nee hoor niks, ik houd gewoon niet van dat opdringerige gedrag van die man!’ kiest Jolanda de aanval als verdediging. Maar als Els daarop zegt dat ze daar de vorige keer toen zij moest betalen niks van heeft gemerkt, daalt de sfeer richting vriespunt.  

Om de avond te redden biecht Jolanda haar verhaal maar op. Els lacht zich dood! Ze zegt: ‘Maar Jolanda, als je zoveel stress krijgt van zo’n kortingsbon en je laat je daardoor niet meer verwennen in een restaurant, dan is de rekening aan het einde van de avond toch sowieso veel te hoog?’

Jolanda was vergeten dat ‘ontspanning’ één van de belangrijkste zaken is die een horecabedrijf verkoopt. Als de korting die je krijgt zorgt voor spanning dan was eigenlijk alles voor niets!

Wouter Verkerk werkt voor zijn nieuwe boek: ‘Horeca Blogs &Quotes vol.3’ (april 2019) aan een serie gastenprofielen. Wouters Boeken ‘Helemaal Goed!’ en ‘Help! Ik heb een (bij)baan in de horeca!’ zijn nu in een actiepakket met een derde boek GRATIS te koop op www.horecabo.nl

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra