Dít moeten horecaondernemers doen om de volgende ramp te overleven

De stijgende energieprijzen zijn óók een probleem als je er nu nog relatief weinig last van hebt. De stijgende lonen gáán je raken en ook de huur wordt onderwerp van inflatiecorrecties. Het is nu zaak met je ogen op de bal te blijven en te handelen wanneer dat nodig is. Creativiteit, kalmte en scherpte gaan je redden. Zonder een klootzak te worden, dan red je het namelijk sowieso niet.

  1. Altijd de belangrijkste cijfers tot en met gisteren op orde hebben. Weten is meten. Als je niet weet waar je bent, weet je ook niet welke kant je op moet lopen. Omzet, inkoop, energie, personeel, alles wil je snel en makkelijk kunnen aflezen van een up to date dashboard.
  2. Een goede relatie met al je leveranciers. Van de accountant tot de man van het afval en van de visleverancier tot de bakker. Bedrijven die écht gastvrij zijn, zijn dat zeker ook voor de mensen die zorgen dat het bedrijf kan draaien. Je denkt dus niet: ‘Ja maar ze verdienen heel veel aan me’ je denkt: Wat fijn dat ze dat allemaal voor ons willen doen! Wantrouwen vreet sneller je eigen geluk aan dan je denkt.
  3. Helder voor ogen hebben wat je plan met de gast is. Wat wil je dat de gemiddelde gast komt uitgeven, wat gaat hij eten en welke vijf vragen gaan we hem stellen? En hoe gaan we meten hoeveel keer ‘ja’ we gemiddeld van een gast terugkrijgen. Als dat gemiddelde onder de 3,7 ligt moeten we gaan draaien aan de vragen. Hoe krijgen we ze nog scherper en beter dat het aantal ‘jaatjes’ stijgt? Horecaondernemingen worden gezonder naarmate het aantal jaatjes toeneemt.
  4. Het conceptteam en het operatieteam zoveel mogelijk scheiden. En als je allebei zelf bent, dan doe je nooit allebei tegelijk. Mensen in de operatie zijn bezig met nu, met gastvrijheid en met aanpakken. Mensen in het conceptteam zijn bezig met morgen, met rekensommen en in ‘nog eens goed uitdenken’. Als je dat allemaal tegelijk wilt doen word je gek en gebeurt er vaak precies niks.
  5. Rustig blijven ademhalen en rustig blijven communiceren. Zoals ze in het Noorden zeggen: Kalmte zal ons redden. Niet als een kip zonder kop, niet als een struisvogel je kop in het zand maar met je kop omhoog en je kop erbij plannen blijven maken en iedereen die er belang bij heeft erover blijven vertellen.
  6. Gezond leven. Juist wanneer dingen tegen zitten kan het verleidelijk zijn je troost te zoeken in alles wat slecht voor je is. Winnaars tonen nu ruggengraat en blijven bij de les. Vroeg in de ochtend zijn de meeste euro’s te verdienen, als je dan tenminste oplet.
  7. Maak van personeelszaken je speerpunt. Spreek al je medewerkers maandelijks, maak goede afspraken en behandel je mensen zoals je wilt dat zij met je gasten omgaan. Vergeet het thuisfront niet bij de tent te betrekken, zij horen het namelijk als eerste als ze jou niet meer leuk vinden. Dan is een ambassadeur op die plek geen overbodige luxe.
  8. Maak helder aan je medewerkers waar de meeste kosten worden gemaakt, zonder dat zij zich schuldig gaan voelen. Samen kosten besparen op energie, eigen verbruik en waste hoeft zeker niet ten koste van de sfeer te gaan. Samen zorgen dat er geen omzet blijft liggen, zorgt vaak zelfs voor hele goede energie.
  9. Kijk iedere maand al je inkoopprijzen, je kosten en je verkoopprijzen na en zorg dat je een werkwijze hebt waarbij een prijsstijging of een assortimentswijziging geen project wordt waar je iedere keer tig uren mee bezig bent omdat het op 30 plaatsen moet worden aangepast. De kaart hoeft niet volledig en met alle prijzen op de website, de kaart hoeft niet altijd 2500 x afgedrukt te worden…
  10. Kies voor een overzichtelijk assortiment. Na de coronaopruiming van flessen achter de bar, lopen veel barplanken inmiddels weer vol met nieuwe dranken en merken. Prima, maar blijf jezelf eraan herinneren dat er voor iedere nieuwe fles een oudere fles weg moet. Een te groot assortiment is naast geld dat letterlijk stil staat ook een enorme opgave voor nieuwe medewerkers. Tot slot wil je niet denken aan een groep van 12 met allemaal een ander drankje.
  11. Maak de transitie naar moderne horeca. In mijn nieuwe boek Moderne Horeca beschrijf ik methodiek, voorbeelden en ‘huiswerk’ om je te helpen de transitie te maken naar moderne horeca. Je bestelt het boek hier!

In combinatie met mijn nieuwe boek bestel je nu een proefeditie van de inspiratiebox voor maar €25,00!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.