Drie feestmaanden in de horeca. Toch?

Stel je nou eens voor dat we nooit corona hadden meegemaakt, dat er voldoende personeel was en dat energie voor een normale prijs verkrijgbaar was. Stel je voor dat er vrede in de wereld was, de politiek bezig zou zijn met het besturen van het land en dat niemand in de samenleving in de knel zou komen. Dat inflatie boven de 2% alleen in andere landen voorkwam. Stel je nou eens voor dat je in die omstandigheden zo begin oktober de planning voor het laatste kwartaal van 2022 zou maken. Dan zou je daar toch ontzettend blij van worden?

WK, herfstvakantie en kerst valt goed!

Want daar zou genoeg reden toe zijn: komende week nog een paar dagen mooi weer, herfstvakantie is het alweer bijna, WK voetbal voor de deur, kerstvakantie die gunstig valt en een prachtig seizoen achter ons. Wat wil je allemaal nog meer! Maar ja, er is voor veel ondernemers door gas, inflatie, personeel, corona en algehele malaise heel veel te somberen. En daarom máken ze niet eens meer die planning voor de komende maanden. Daarom zijn ze ook gestopt met tellen, met rekenen en met vooruit kijken. ‘Ah joh, het maakt toch allemaal niks meer uit…’

In veel steden wordt op dit moment het ene na het andere restaurant verkocht aan één van de grotere spelers. Ondernemers die het niet meer zien zitten worden voor een (te) klein prijsje verlost uit hun lijden en de zaak gaat mee in de ‘collectie’ die strak wordt aangestuurd door een overkoepelend hoofdkantoor of servicebureau dat wél goed oplet. Dagelijkse rapportages, scherp op inkoop, slim in marketing en altijd een plan voor de komende drie maanden. Daar zijn natuurlijk precies dezelfde uitdagingen als bij zelfstandige ondernemers maar op de een of andere manier staat opgeven niet in hun woordenboek.

Hier ben ik ondernemer voor geworden!

Ketenvorming is één van de grootste ontwikkelingen in de markt en bedrijven die wel zelf verdergaan, doe er goed aan om minder formele samenwerkingen aan te gaan met collega’s of partners. Ook en misschien wel vooral om te zorgen dat je de moed erin houdt en blijft ondernemen. Want dat is hoe de bekende Limburgse ondernemer Igor Stel het tegen me zei: ‘Wouter het is ronduit k*t wat er allemaal gebeurt op dit moment maar als ik heel eerlijk ben, mijn ondernemersbloed gaat er sneller van stromen. Ik ben op mijn best als het een beetje tegenzit, en je kan lullen wat je wilt maar dat zit het nu!’

Drie feestmaanden voor de boeg, een grote berg zorgen en een Mount Everest aan uitdagingen. Er zit maar één ding op: Ondernemen!

Maak de transitie naar moderne horeca. In mijn nieuwe boek Moderne Horeca beschrijf ik methodiek, voorbeelden en ‘huiswerk’ om je te helpen de transitie te maken naar moderne horeca. Je bestelt het boek hier!

In combinatie met mijn nieuwe boek bestel je nu een proefeditie van de inspiratiebox voor maar €25,00!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.