Droomproject Nobel

Dit is een blog over de afsluiting van een project waar ik de afgelopen vijf jaar het grootste deel van mijn tijd aan heb besteed. Met veel trots sloot ik dat deze week af, daarom bij uitzondering op de plek van mijn column, dit verhaal.

In 2018 vroeg Barend Nobel mij om hem te helpen bij het ‘updaten’ van Hotel Nobel op Ameland. Ik kende het eiland al goed, ik werkte in de jaren daarvoor veel samen met een ander bijzonder bedrijf daar. Het instituut Nobel, één van de oudste familiebedrijven in onze branche, was toe aan groot onderhoud op bepaalde onderdelen, zeker niet aan het gebouw, zeker niet aan de reputatie. Wel veel zin in nieuwe en misschien ook wel wat jongere gasten. We begonnen rustig aan, focus op service en gastvrijheid. We formuleerden voor de toekomst de doelen om eerst de beste service van Ameland, daarna de Waddeneilanden, later Noord Nederland en uiteindelijk de beste service van heel Nederland te gaan bieden aan onze gasten. Het werd een reis om nooit meer te vergeten.

Als we dan toch bezig zijn…

Ieder jaar werd de samenwerking intensiever en was steeds de gedachte: ‘Als we dan toch bezig zijn, dan kunnen we net zo goed dát ook meepakken…’ En al die ‘datten’ werden samen een totaal nieuw concept. Met een nieuwe slijterij, nieuwe dranken, nieuwe richting voor het restaurant, nieuwe leveranciers, veel nieuwe medewerkers, fijne partners en een nieuwe positionering van het hotel en het roemruchte café. We verbouwden, vernieuwden, renden onszelf voorbij en begonnen weer opnieuw. We verloren onszelf in details, waren nooit meer tevreden en zagen in de tweede helft van vorig jaar in, dat genoeg ook keer genoeg is. Dat het tijd was om het project af te ronden, dat we meer dan tevreden mogen zijn.

Barend Nobel is de vierde generatie aan het roer van het roemruchte hotel op Ameland. Een bijna prinselijke vorm van erfopvolging waarvan de onvermijdelijke gevolgen, ook al is er in theorie natuurlijk altijd een mogelijkheid om ‘nee’ te zeggen, langzaam vormkrijgen maar hoe dan ook leiden tot het moment dat je de sleutel krijgt overgedragen. Net als dat zal gelden voor zoon Kick Willem Barend die nu zijn allereerste kleine stapjes in de service maakt. Ik leerde Barend beter kennen, ook de man achter de bulderlach. Zijn neus voor kansen, zijn zwak voor genieten, zijn lef en zijn aangeboren talent een ruimte te vullen. Niemand zal zich ooit afvragen of Barend er op een bepaalde avond nou wel of niet bij was; hij is er of hij is er niet. Dat zal nooit iemand ontgaan.

Benobelen

Wie vandaag de dag in Ballum op Ameland de wereld van Nobel binnenwandelt zal hoe dan ook worden ‘Benobeld’. Men zal genieten van de allerbeste service door het team onder leiding van de meest getalenteerde gastheer waar ik ooit mee werkte, Koen van der Plank. Wie oog voor detail heeft zal opmerken dat de marketing on point is, dat de details kloppen, dat aan alles is gedacht. Ik weet dan dat dit komt door Pepijn Pluim die Nobel een reuzestap heeft laten zetten. De organisatie houdt koers doordat Emma zorgt dat iedereen doet wat hij of zij moet doen en Frits is het slot op de achterdeur, een onmisbare schakel in de organisatie.

In de periode tussen het moment dat ik in 2018 naast Barend plaatsnam in de stuurhut, en nu, het moment dat ik er weer uitstap, is de wereld veranderd. Corona veranderde ons leven en de horeca werd gedwongen veel meer als een ‘gewoon’ bedrijf te opereren en afscheid te nemen van het romantische, klassieke ondernemerschap. Het feit dat ik deze bijzondere periode zo nauw betrokken was bij Nobel, heeft me ontzettend geholpen bij mijn eigen ontwikkeling en mij de mogelijkheid gegeven modellen en methodiek toe te passen die nu voor een deel gelden als blauwdruk voor Plan Boutique.

Vaste partners

Ik ben trots op het nieuwe Nobel, vond het een feest om van de eerste tot en met de laatste dag het vertrouwen te voelen en te kunnen werken met de partners waar ik al zo lang mee werk. Janine maakte het onmogelijke mogelijk op het gebied van interieur, Wieger zorgde voor een unieke wijnkaart, Barry’s vlees is nu het beste van Ameland, Patrick trok de keuken recht toen het echt moest, Lieke en Marlon waren er toen het moeilijk werd, Beatrijs liet ons door de ogen van gasten kijken, Ted zorgde onder meer voor de beste coronacampagne van de Wadden, Petra hielp achter de schermen met wetgeving en subsidies, dankzij Sjoerd draait Horeko volop, Mats maakt overal Chocolade van en Nathaniel heeft voor alles een plan. En dan vergeet ik er ook echt nog wel een paar.

In de komende tijd blijf ik als ambassadeur van Nobel Drinks betrokken bij een deel van het bedrijf. Ook zal ik Eilandsessies blijven verzorgen op Ameland en blijven de banden warm. En aan iedereen die wil genieten van een fantastisch horecabedrijf, heerlijke service en een eiland als geen ander: Boek!

Maak ook veel beleid en werk aan een plan tijdens de Eilandsessies op Ameland!

Start 2023 goed en bestel het pakket 2023 met de Jaarkalender én mijn vier laatste boeken, samen voor €42,50 inclusief verzendkosten!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.