In België verwachten ze dat de overheid morgen de lock-down nog eens verlengt tot 4 mei. In Frankrijk vertelde Macron gisteren aan zijn landgenoten dat de horeca tot half juli gesloten blijft. Oostenrijk geeft mensen meer hoop door te laten doorschemeren dat eind mei het ergste voorbij is en de horeca wel weer (gedeeltelijk) open kan. Veel mensen kijken tegelijkertijd jaloers naar Zweden waar alles ‘gewoon’ verder lijkt te gaan. Maar voor hoe lang?

Onzekerheid en boos!

De onzekerheid maakt ons gek. We weten niet wat er gaat gebeuren, of alles ooit weer normaal zal worden. Experts beloven ons ‘het nieuwe normaal’ en ook een ‘anderhalve-meter samenleving.’ Boosheid neemt de overhand wanneer mensen zich een voorstelling proberen te maken van de vertaling naar de horeca. Maar boosheid op wie? En op wie zullen onze Franse collega’s dan wel niet boos zijn? Wat kunnen we doen, behalve boos zijn? Veel ondernemers staan nu voor een ongelooflijk belangrijke afweging.

Er zijn zoveel dingen waar horeca-mensen de afgelopen jaren ‘geen tijd’ voor hadden. Zoveel mensen waren permanent ‘druk, druk, druk’. Personeelstekort dwong velen tot haast onmenselijke ritmes en nu is er ineens niets meer, behalve vaak paniek. Er is echter wel ruimte en tijd om tot rust te komen en na te denken over de komende tien jaar. Hoe was je die jaren doorgekomen als we niet hadden moeten sluiten? Zou het je gelukt zijn? En was je er gelukkig van geworden? En nu je de tijd neemt erover na te denken, wil je eigenlijk nog wel (minimaal) 10 jaar door?

Bijtekenen of niet?

De vraag is dus eigenlijk: Besluit je na deze periode bij te tekenen als ondernemer of niet? Want daar komt het voor veel ondernemers nu wel op neer. Nieuwe financieringen, nieuwe investeringen, tegenvallende resultaten, opnieuw leren lopen en opnieuw het wiel uitvinden. Dat doe je niet in een paar maanden, dat kost veel meer (terugverdien)tijd. En bovendien het worden geen gemakkelijk tijden.

Gasten houden van positieve mensen met veel energie en een goed humeur. Kan je dat opbrengen? Mooi! Want je buurman ook en die is nu al twee weken aan het verbouwen om straks een totaal vernieuwd paleis met alles erop en eraan te heropenen, wat ga jij doen? Wat pak je aan? Waarmee ga je de gast van morgen verleiden? Ik probeerde je in eerdere blogs te inspireren voor Horeca na Corona in een aantal blogs. één, twee, drie, vier.

Het virus is voor bedrijven en mensen net zo dodelijk…

Sommigen zullen zeggen: ‘Ik pak het aan, ik ga er het beste van maken en ik maak een plan! We gaan het zwaar krijgen maar dit overwinnen we!’ anderen zeggen misschien wel: ‘Ik stop er inderdaad mee, het is mooi geweest, dit kom ik niet meer te boven en eigenlijk wil ik dat ook niet…’ Eigenlijk is dit virus voor (horeca)bedrijven hetzelfde als voor mensen. Was je kerngezond dan overleef je het, was je eigenlijk al verzwakt en had je al klachten, dan kan het levensbedreigend zijn. Daar moeten we misschien wel gewoon eerlijk in zijn.

Afgelopen maand verscheen mijn nieuwe boek over moderne Horeca met een verzameling columns uit Misset Horeca met de titel ‘DE JA GRAAG VRAAG!’ Het boek is overal verkrijgbaar maar alleen op www.horecabo.nl krijg je er een tweede boek naar keuze bij cadeau!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top