Een gast is geen dag hetzelfde…

Veel ondernemers merkten dat januari en februari uitdagend waren. Misschien was dat ook niet zo gek. Bij zoveel regen, oplopende vaste lasten thuis en een steeds luider klinkende klacht over tijdgebrek en werkdruk in de samenleving, snap je dat minder mensen, minder vaak naar de horeca toekwamen. ‘En als ze komen, dan besteden ze minder…’ Ja. Dat klopt ook. Maar nu is het maart! De zon en het licht gaan je helpen. En misschien de volgende inzichten.

Gasten hamsteren geluk

Zodra de zon zich dan ook maar een klein beetje laat zien, stromen de terrassen vol. Alsof iedereen zich lijkt de beseffen dat niets meer vanzelfsprekend is. Gasten pakken dus gauw wat ze pakken kunnen, ze hamsteren geluk. De bestedingen stijgen op die dagen ook direct en het chagrijn is voor even vergeten. Die gast wil dus wel, maar niet meer altijd. Daar moet je je als ondernemer op voorbereiden. Wat komt mijn vaste gast vandaag doen? Vast niet hetzelfde als vorige week.

Veel horeca heeft en publieksfunctie waarbij we de huiskamer van de samenleving zijn. Even thuiskomen op een andere plek, even iets eten of drinken, even een kop koffie met een krant. Niet op ieder moment feest, niet iedere dag taart en bitterballen. Dat is een belangrijke verandering die we hebben kunnen zien in de afgelopen jaren, waarbij gasten vaker willen komen op een plek waar ze op wel vijf verschillende manieren naartoe kunnen. Als tussenstop tijdens een wandeling, voor een lunch met een oude bekende, voor een zakelijke bespreking, voor veel te veel rosé op het terras en voor een avond die je nooit meer vergeet.

Claim bestaansrecht op meerdere momenten

En iedere keer heb je eigenlijk te maken met een andere gast met andere behoeftes aan service, aanbod en plaats. Die bestedingen lopen enorm uiteen, als het je tenminste lukt je gast duidelijk te maken dat hij op alle vijf die momenten heel erg welkom is. Als het jou maar lukt om bij die gast vijf plekken in zijn hoofd te reserveren, dat bestaansrecht te claimen, en niet maar één.

Ik begeleidde vrij lang een bekend restaurant op een populaire vakantiebestemming. Ze hadden een heel goede naam en veel mensen die met vakantie waren, kwamen tijdens hun vakantie één keer. Meestal de laatste avond. ‘Om de vakantie feestelijk af te sluiten.’ De mooiste kleren hadden dan een week onderin de koffer liggen wachten voor deze avond. Ieder jaar zagen we gelukkig dezelfde mensen terugkomen. En als we ze dan vroegen waarom ze niet vaker kwamen tijdens hun vakantie, vertelden ze eerlijk dat ze dat nooit hadden overwogen. Deze zaak hoorde nu eenmaal bij die ene bijzondere avond in het jaar.

Werken aan bezetting

Bij de aanpassing van het concept hebben we dit gegeven als uitgangspunt gebruikt. We wilden heel graag dat mensen tijdens de vakantie wel vier keer zouden komen. De ene keer voor koffie, dan weer voor een terrasje, lekker een keer voor een lunch en natuurlijk ook een keer voor een diner. En dan mogen ze van ons best die laatste avond ergens anders gaan zitten. Daar hebben we vervolgens het aanbod en de ‘gastenroutes’ op aangepast. En die strategie werkte heel goed want de gastenaantallen zijn bijna verdubbeld. En dat is het doel van ieder bedrijf op dit moment: Werken aan de bezetting!

De uitdaging van deze tijd is het reserveren van meerdere plekjes in het hoofd van jouw gast. We hebben fantastische koffie! We hebben hele rustige plekjes waar je kan lezen of werken, we hebben een geweldige lunch! Kom lekker in de middag thee bij ons drinken met een vriendin, onze taartjes en sapjes zijn ook favoriet van de allerkleinste gasten, onze borrel is geweldig met onze selectie wijnen en bites, eet bij ons een dagelijks wisselend gezond en geweldig gerecht, Proef ons speciaalbier! Vier je zaterdagavond groots en meeslepend of kom na het eten nog even afzakken aan de bar. Wij zijn altijd hetzelfde maar weten dat jij als gast dat niet bent. Daar zit de sleutel van deze tijd.

Kom samen met je kernteam naar Baarn op 8 april voor de Horeca Seizoen Kick-Off. Het wordt geweldig en je neemt bovendien een inspiratiedoos mee naar huis waarmee je jouw hele team kan trainen.

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.