Een nieuwe collega! Eerst wordt het erger…

Vaak zie ik ondernemers reikhalzend uitkijken naar de datum dat er een nieuwe medewerker begint. De verlossing is dan aanstaande. ‘Dan wordt het eindelijk wat minder druk!’ Nou, weet ik nu weer, vergeet het maar! Het wordt er eerst vooral drukker en chaotischer van. En misschien wel het ergste, je nieuwe collega dwingt je waarschijnlijk ook nog eens om extra kritisch naar je eigen proces te kijken. Want laten we eerlijk zijn, die werkwijze van jou is niet echt logisch voor een ander… 

Davide

Mijn eigen nieuwe collega Davide drukte me de afgelopen weken met mijn neus op deze feiten. Ik werkte sinds de coronacrisis een paar jaar alleen en had mezelf wijsgemaakt dat het prima te doen was, in mijn eentje. Ook al zaten er weken tussen van tachtig uur, was ik met tweehonderd dingen tegelijk bezig en zag ik regelmatig door de bomen het bos niet meer, ik hield mezelf voor dat het prima te doen was. Totdat het echt niet meer ging. Maar toen was het natuurlijk al te laat. Of zoals Davide het zei: ‘dat je in deze puinhoop kan werken!’

Sinds eind januari is hij erbij. Ik heb wel honderd keer tegen mezelf gezegd: ‘Eerst wordt het drukker, dan pas wordt het fijn…’ Maar ja, nóg drukker kan natuurlijk helemaal niet als je al veel te druk bent. En met een overvolle agenda toch lekker veel tijd inplannen om heel rustig iemand in te werken, dat lukt ook niet. Dus maakte ik alle fouten waar ik in tientallen columns ondernemers voor heb proberen te waarschuwen.  Ik neem dus geen tijd, verwacht dat Davide gedachten kan lezen, ik word chagrijnig als hij het niet in één keer snapt en begrijp er niks van dat hij de dingen die ik al een keer heb gezegd of laten zien niet onmiddellijk als automatisme heeft aangeleerd.

Error

Ik vind normaal gesproken dat nieuwe medewerkers vooral veel moeten vragen, maar als Davide iets vraagt dan krijg ik direct een error. Ik vind het heel belangrijk dat medewerkers in een warm bad terecht komen en dat overal aan is gedacht. Het contract van Davide was pas na drie weken klaar. Fouten maken is menselijk maar Davide dient foutloos te werken. En iemand moet vooral zichzelf kunnen zijn maar liever niet dingen doen waar ik eventueel last van zou kunnen hebben…

We zijn bijna een maand verder. Ik kan op mijn nog nooit zo netjes opgeruimde kantoor niets meer vinden. Overal zijn nu bakjes voor, al mijn systemen zijn up to date, mijn agenda is logischer gepland en mijn mail wordt binnen een dag beantwoord. De eerste nieuwe events zijn gepland en zitten logisch in elkaar. Vandaag had ik zelfs tijd voor een column. Die ik maar het beste kan afsluiten met een oprecht dankjewel aan Davide. Omdat hij er nog is en het geduld heeft met mij. Want zo is het natuurlijk. Het gaat er niet om of een ondernemer geduld heeft, we vragen vooral heel veel van die nieuwe medewerker.

Kom op 8 april met je vier belangrijkste medewerkers naar De opening van het Horeca Seizoen in Theater de Speeldoos in Baarn. Daar neem ik samen met gasten de trends met je door, zoom ik in op service en vertel ik je hoe je in 2024 het verschil gaat maken!

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.