Een onbewust onbekwame schat van een meid!

‘En hoe wilt u de steak tartaar gebakken meneer?’ Het was een schat van een meid maar ze had duidelijk geen idee waar ze het over had. Ik nam het haar niet kwalijk, ook niet toen ze volhardde in haar gelijk dat haar baas toch echt had gezegd dat ze dat bij rundvlees altijd moet vragen en dat zij het dus verder ook niet wist.

Ze had een goed voorkomen, ze werkte lekker door, ze was vrolijk maar ze was ook overduidelijk helemaal niet ingewerkt. Ze brak behoorlijk lomp in aan tafels die in gesprek waren en haalde ook hier en daar een bord weg terwijl de rest van de tafel nog zat te eten. En de tafel naast ons wachtte een uur tevergeefs op een hoofdgerecht omdat zij niet wist dat je een volgende gang in de keuken moest uitvragen. Het was een ‘onbewust onbekwame schat van een meid!’

Haar manager was nergens te bekennen, vast ergens bezig met een rooster of met een sigaret.

We zien eigenlijk steeds vaker het probleem van onbewust onbekwame managers die geen idee hebben waar ze voor zijn aangenomen. Die op hun beurt wel medewerkers aannemen waarbij ‘ervaring niet vereist’ is maar die verder wel aan hun lot worden overgelaten. Dat kun je die mensen aan tafel dus niet kwalijk nemen.

Managers en leidinggevenden in de horeca werken niet voor gasten, zij werken voor de mensen die zij moeten aansturen. Zij zouden moeten begeleiden, moeten motiveren, opleiden, controleren, comfort bieden en iedere dag beter moeten maken. Het gekke is dat je ze in zaken overal mee bezig ziet behalve met de dingen die ze zouden moeten doen.

Een paar weken later was ik in dezelfde zaak. De onbewust onbekwame schat van een meid werkte er niet meer. Wel de manager, nu vol gas aan de bak in een wijk. Hij kwam bij me aan tafel en ik vroeg hem waar die nieuwe dame was gebleven. ‘Ja, dat was niks. Die heb ik laten gaan, die kon er niks van. Daar kwamen in haar eerste week al vier klachten over binnen. Ja, ze zijn er niet meer hè? Ik kan het maar beter zelf doen.’

Dat kunnen ze inderdaad ook heel goed. Klagen over het feit dat medewerkers niet kant en klaar, helemaal af, zonder behoefte aan begeleiding kunnen werken. Leidinggevenden die dat doen kunnen het ook maar beter weer zelf doen. Want waarschijnlijk zijn ze wél goed in dát werk.

Bestel mijn terraspakket op Horecabo.nl via deze link. Een pakket vol inspiratie, goede tips en materialen om de goede moed erin te houden!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.