De voormannen van de branche mochten op de thee bij de premier. De kou moest uit de lucht en er werden ‘over en weer’ harde noten gekraakt. (Voor de goede verstaander: KHN was niet de enige die boos was geweest) Het was de eerste en misschien wel belangrijkste te nemen horde op de weg naar een spoedige, gedeeltelijke heropening; het herstellen van de relaties tussen branche en politiek.

Wanneer Rutte zonder stropdas in de publiciteit is, dan is de toon ook altijd informeel. Hij repte na de visite in een video over een goed gesprek met ‘Robèr en Dirk’, bedankte de hele branche op zijn kenmerkende joviale manier en beloofde snel meer te vertellen over hoe het nu verder moet. Hij was per slot van rekening zelf ook een horeca grootverbruiker. Het was duidelijk: ze hadden het goedgemaakt en ook de toon van KHN veranderde direct na afloop (in de meeste uitingen) naar een gematigde, begripvolle doch betrokken toon. Een verademing. 

De toon die de muziek maakt

Het lijkt erop dat KHN zich heeft gerealiseerd dat heel hard roepen dat je gelijk hebt iets anders is dan gelijk krijgen en dat beeldvorming heel belangrijk is in Den Haag. Het is voor politici nu eenmaal lastig samenwerken met mensen die brutaal eisen, rechtszaken aanspannen en met gestrekt been het gesprek benaderen. Liever vind je elkaar in overleg, wederzijds begrip en reële oplossingen. Het is nu eenmaal óók de toon die de muziek maakt. 

Het was overigens niet alleen de politiek die aandrong op een andere benadering, ook uit de achterban werd de roep om een nieuwe strategie steeds luider. ‘Fijn dat jullie zichtbaar zijn maar jullie bereiken helemaal niks met al dat geblaf!’ klonk het ongenuanceerd. Nu is er basis om een nieuwe weg in te slaan, samen.

Route heropening

De manier waarop de horeca straks weer open zal gaan kent verschillende aanvliegroutes. Terecht benadrukt KHN dat er meer mogelijkheden zijn dan alleen ‘open’ en ‘dicht’. Samen een route bepalen brengt KHN voor een duivels dilemma want je zal nooit iedereen blij maken. Voor buitenstaanders is het makkelijk zeggen dat je ‘gewoon’ moet beginnen met het openen van alleen de restaurants, maar wat doe je dan met café’s die ook een daghap of een tosti serveren? 

Samen een plan maken waarbij je iedereen (gast en horeca) oproept begrip te tonen, geduld te oefenen en te helpen hopen dat het virus niet wint. Stap voor stap open en hopelijk geen stap meer terug. Het zal even wennen zijn, maar die boodschap lijkt wel de meest eerlijke, en bovendien de meest gewenste. In ieder geval voor de mensen die er uiteindelijk over gaan.

Volg me op instagram!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top