En toen stonden we weer niet klaar…

De eerste drie maanden van het jaar bemerkte ik aardig wat somberheid in de branche en schreef daar ook over. Er is ook aanleiding voor bezorgdheid maar zoals ieder jaar komt er vanzelf een moment dat er weer blaadjes groen kleuren, de zon gaat schijnen en alles letterlijk in een ander daglicht komt te staan. Dan gaan mensen er massaal op uit en willen ze een ongelooflijke ervaring. Wat misschien anders is dan eerdere jaren, op die momenten moet je nu wel écht klaar staan want je gast wacht meer dan ooit alleen de allerbeste momenten af om lekker uit te pakken. Hun portemonnee staat maar heel even open, en daarna valt ie weer voor onbepaalde tijd in het slot.

Ongekende inflatie

In vijf jaar tijd is een tas boodschappen 53% duurder geworden. Maar vijf jaar geleden was een kop koffie in de horeca €2,50 en nu ‘maar’ €3,00 Dat is dus een verhoging van slechts 25% en niet 53%. Toch wordt de horeca als heel erg duur ervaren. Dat is overigens nooit anders geweest, vergeleken met andere eerste levensbehoeftes is de horeca gewoon een kostbare hobby. Dan wil een gast kwaliteit. En juist in deze, voor ons niet vaak eerder geziene tijden van grote inflatie, worden gasten gedwongen heel goed op te letten. Steeds meer mensen houden aan het einde van hun geld best wat dagen over. Dus worden ook de momenten dat ze de teugels laten vieren, spaarzamer. Op die momenten niet klaar staan kan dodelijk zijn.

We kwamen binnen rond de klok van 12.00 en toen kon je het al zien. De bar was heel rommelig, de drie medewerkers liepen als een kip zonder kop rond, er werd nadrukkelijk géén contact gemaakt met gasten bij de deur en op bijna geen enkele tafel waar gasten aan zaten, stonden volle dranken op tafel. De deur naar het zijterras stond open en ook daar was het rommelig. Maar goed nieuws voor ons, er was wel een tafel vrij. Weliswaar nog niet leeggehaald en schoongemaakt maar goed, we zaten in de zon. Naast ons kwamen andere mensen ook aan een vieze tafel zitten maar die vertrokken na een minuut of acht weer.

Lege glazen bleven leeg

Ons eerste contact met de bediening was er na een kwartier, de drankjes kwamen vervolgens tien minuten later en op de eenvoudige lunch wachtten we meer dan dertig minuten. Toen de lunch werd gebracht was er geen aandacht voor onze inmiddels lege glazen. Toen ik even naar binnen ging om naar de ongekend vervuilde wc te gaan, zag ik dat de situatie daar ook was verergerd. Er stond een rij mensen bij de bar om af te rekenen en dat hield een van de drie medewerkers helemaal uit de operatie. De muziek was stilgevallen en de barman had niks te doen.

Deze ongekende chaos was heel goed te voorkomen geweest. Door een plan te maken voor de dag, door leiding te (laten) geven, door een keuze te maken voor óf binnen óf buiten, door een host aan te wijzen die gasten placeert. door de sfeer te bewaken, door schoon te werken (wellicht inspireert dat gasten op de wc ook wel) en door te kiezen voor de proactief in plaats van reactief.

Mijn veel te voorbarige conclusies na anderhalf uur op deze plek op het drukste moment van de week:

  • Hier bleef deze zaterdag zeker €1000 euro liggen, als dit iedere week gebeurt is dat 50k per jaar. 
  • Gasten die hier vandaag voor het eerst waren komen nooit meer terug, ook niet op rustige dagen.
  • Een gast die hier een review aan waagt, zal schade aanrichten.
  • Het kan niet dat de medewerkers dit fijn vonden, die stonden echt voor lul en dat vindt niemand fijn, dus verloop zal hoog zijn
  • De ondernemer die verantwoordelijk is en zich op dit moment niet liet zien in zijn of haar zaak moet echt nadenken over ondernemen in de horeca anno 2024 nou echt zo’n goed idee is

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.