Kernwaarde 2: de wil om te excelleren

‘Eten is de seks van deze tijd.’ Een van de constateringen van Rob Benjamens in een stukje op MOLBLOG. Rob constateert dat er nergens in het straatbeeld meer een seksshop is te vinden omdat deze allemaal hebben plaatsgemaakt voor eettentjes. Van croissanterie tot koffiebar, van delicatessenwinkel tot wijnhuis. Het is in het moderne straatbeeld niets dan eten en drinken dat de klok slaat. Een leuke stelling.

Ook ik signaleer de opkomst van goed eten en drinken als nationale hobby. Heel veel mensen nemen geen genoegen meer met olijfolie van Carbonell maar prefereren een van de zevenentwintig smaken van de olijfolie-speciaalzaak. Gedroogde pasta neemt onder de ‘Foodies’ aan populariteit af; mensen maken de pasta liever zelf of ze kopen verse pasta. En coquilles, zwezerik, steak tartare en huis gerookte zalm zijn voor steeds meer mensen geen typische horecaproducten meer. Om het maar niet over koffie te hebben, veel mensen slaan bij de aanblik van een Senseo-Crema apparaat bij de buurvrouw beleefd de aangeboden koffie af… Laat staan wat deze mensen dan wel niet verwachten van het restaurant of het café in de stad!

De Horeca heeft van oudsher verschillende functies. Naast de praktische functies van het voorzien in oplossingen voor behoeftes als slapen, eten en drinken heeft de horeca ook rol in het inspireren van gasten en hen kennis te laten maken met nieuwe producten, presentaties en bereidingswijzen. Ik zeg wel eens tegen deelnemers van trainingen dat de carpaccio niet bij Albert Heijn lag, als de horeca het niet op de kaart had gezet. De Horeca creëert, combineert en vernieuwt en de mensen omarmen het en maken het onderdeel van hun dagelijkse leven. Het is logisch dat horecamensen deze voorlopers rol van oudsher innemen, zij werken immers dagelijks met deze elementen. Het is ons vak!

Aangemoedigd door het team van Rudolph en 24Kitchen, maar ook door talloze andere televisieprogramma’s, tijdschriften en boeken stijgt het niveau van de gemiddelde Nederlandse thuiskok (en thuissommelier!!!) tot ongekende hoogten. Het is interessant om je af te vragen of het niveau van de gemiddelde horeca mee stijgt, of dat het niveau ongeveer hetzelfde blijft en onder invloed van de brede inzichten bij onze gasten daardoor juist deuken oploopt. De wet van de remmende voorsprong. Er zijn nog steeds restaurants die denken weg te komen met halve waarheden en misschien zelfs wel hele leugentjes over de herkomst en de bereidingswijze van producten en gerechten. De tijd dat je daarmee wegkwam ligt definitief achter ons en komt niet meer terug. Wij moeten als horeca vechten onze voorlopers rol te behouden en op sommige terreinen zelfs terug te winnen. Dan moet je beginnen met een eerlijk verhaal naar je gasten. Maar ook nadenken over op welke vlakken we allemaal het verschil kunnen maken.

De Horeca is geen onaantastbaar bolwerk meer. Gelukkig niet. Gasten weten wat ze willen en waar ze voor komen.Gasten weten nog beter waar ze voor willen terugkomen. Ze willen verrast worden, het liefst met echte producten en vooral een hele fijne ambiance. Met mensen die iets over hebben voor hun gasten, die puurheid daar krijg je namelijk nooit genoeg van.

Mochten er al vakgebieden bestaan waarbij je ongestraft lui achterover kunt leunen, dan is de horeca er daar niet een van. Gelukkig niet. Het is niet de pech dat mensen zoveel mogelijkheden hebben om ons vak te benaderen, het is ons geluk. Met zoveel belangstelling voor ons vak, en zoveel bewustzijn van producten onder onze gasten, kan het niet anders dan dat de beste jaren nog moeten komen. Maar wel alleen voor de mensen die daar iets voor over hebben. Excelleren, iedere dag nog beter willen zijn dan gisteren! Je gasten uiterst serieus nemen, want uiteindelijk valt ieder bedrijf in iedere branche die dat niet doet een keer door de mand. Kijk maar eens goed om je heen!

Dit is de tweede blog in de serie over kernwaarden van het horecabedrijf van vandaag.

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top