Extra lief voor gasten tijdens stilte voor de storm

‘De gemiddelde besteding loopt iets terug, op zaterdag zitten we nog wel vol maar niet al weken van te voren.’ Ook een Amsterdamse restaurateur die ik sprak bemerkt heel voorzichtig een verandering in consumentengedrag. ‘Onze bezetting is in orde hoor, maar de verblijfsduur is dit jaar anderhalve dag korter dan vorig jaar.’ zegt de directeur van een vakantiepark in Friesland. En een ondernemer met een grote zaak in een recreatiegebied: ‘Het is vooral de lunch, daar merken we echt een heel groot verschil, mensen nemen een drankje maar lunchen tussen de middag in hun vakantiehuisje of eten een broodje kroket bij de snackbar…’

Coronaspaarpotten leeg

De inflatie is lastig te beteugelen, de coronaspaarpotten van onze gasten raken leeg en een steeds grotere groep Nederlanders wordt gedwongen een stapje terug te doen. Lang niet alle ondernemers zijn daar op voorbereid en verbazen zich over het feit dat het geld niet meer vanzelf naar beneden komt dwarrelen. Of nog beter: Automatisch via de ‘bestel zelf Corona QR code’ op hun rekening belandt. Er moet weer echt voor gewerkt worden en zelfs dan is het niet vanzelfsprekend dat het lukt. Er is zwaar weer op komst, ook al hebben we dat nu misschien nog niet overal echt in de gaten.

‘Wouter, let op. We gaan in het najaar iets meemaken wat we heel lang niet hebben gezien. Bij het UWV is het al een stuk drukker en dat gaat niet afnemen. Veel collega’s gaan dit niet overleven en het gaat pijn doen.’ Mijn vriend onder de rook van Rotterdam sprak vaker profetische woorden en ook nu kan ik zijn onderbouwing goed volgen. ‘In de stad kom je misschien weg met een glas wijn van acht euro, en dat zou hij hier ook moeten kosten maar het kan gewoon niet. Dus lopen we achteruit met z’n allen. En als je dan ook nog wat weg te poetsen hebt uit 2020-2021 dan gaat het schuren.’

Gasten veel kritischer

Tijdens een training vroeg ik van de week wat de medewerkers van een Utrechts horecabedrijf opvalt in deze tijden. Een jongedame zei met de nodige ergernis: ‘Ze verwachten wel heel veel de laatste tijd, echt, het is niet normaal, ze zijn steeds kritischer…’ Een geluid wat ik vaker hoor. Als de gast komt, dan verwacht hij of zij veel meer dan vroeger. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat het biertje duurder is maar ook dat het bedrag wat men neertelt voor dat biertje ook aan drie andere dingen had kunnen worden besteed. De gast die weer moet wikken en wegen en wanneer de keuze dan op jouw zaak valt, dan mag het niet tegenvallen. ‘Als ik dat had geweten had ik mijn goede geld wel ergens anders uitgegeven…’

Bedrijven die ik bewonder maken in deze tijd de keuze er nog veel meer voor de gast te zijn. Door juist te kiezen voor extra goede service, door acties te introduceren in daluren, door de positieve kaart te spelen en extra’s toe te voegen aan hun, inderdaad, in prijs gestegen product. Ondernemers die snappen dat je aan een gast die maar één keer komt vooral heel veel (marketingkosten) hebt uitgegeven maar dat de terugkerende gast niet alleen een ambassadeur wordt maar ook na een bezoek of drie pas echt rendeert. Ondernemers die weten dat als ze stilte voor de storm benutten en extra lief zijn, ze veel meer kans hebben om de storm te overleven en er zelfs sterker uit te komen.

Zomerdeal: Bestel Wouter in Vegas en Moderne Horeca samen voor maar €20,00!

Laat je begeleiden bij de ontwikkeling van je concept, je structuur en je plan! Neem contact op met Plan Boutique.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.