Het is geen concept, het is geen gewone pizzeria, en het is ook niet echt een buurtkroeg. Toch is het wel een zaak in een buurtje met borrelaars na het eten, ze hebben er pizza’s en je merkt dat er over veel details is nagedacht. Een groot mozaïek aan de muur bij de keuken, dat terugkomt in het logo van de zaak doet mediterraan aan. De betrokken eigenaren in de bediening doen dat ook op de een of andere manier. Je geeft je over aan goede zorgen en je ontspant vanzelf. Misschien wel omdat je voelt dat er op welke vraag dan ook, geen ‘nee’ uit hun monden zal klinken.

Horeca gaat niet over wachten op gasten

Faam is een plek waar mensen werken die hebben begrepen dat je alleen maar aandacht hoeft te geven aan je gasten en dat de rest dan vanzelf wel komt. Horeca gaat helemaal niet over wachten tot je gasten je wenken, horeca gaat over het zorgen voor mensen. En als je maar goed genoeg zorgt, dan gaan ze nooit meer weg. Dat bleek.

Schrobbelér

Later op de avond vertrouwde een van de heren mij toe dat in zijn culinaire dromen een Tiramisu met Schrobbelèr al een paar keer voorbij is gekomen . We bedachten dat de richting van de Mediterranee dan wel goed was, maar dat we bij Tilburg al konden afslaan om de zuidelijke gastvrijheid te verklaren. Deze zaak gaat echter verder dan Brabantse gezelligheid. Het is meer dan dat alleen.

De kleine zeer betaalbare kaart, hip op klembord en daardoor heel gemakkelijk te wisselen, kent in het weekend een uitbreiding van een paar gerechtjes; die staan op het voorste blad en worden toegelicht. Slim. We namen ze allemaal. Lekkere oesters gelukkig zonder gruis maar jammer zonder ijs, prima bruschetta, fantastisch langzaam gegaard procureurstuk (varkensnek) als topping op de lekkere pizza. ‘Die leggen we er natuurlijk pas op na het bakken.’  Lekker met postelein.

Ze voorkomen de hele ergernis top 10

Prima wijn die op mag maar niet op hoeft:  ‘Ik zet ‘m neer, maar neem ‘m gewoon terug als die niet opgaat hoor.’ Ik hou daar erg van. Het geeft je het gevoel dat het uit een goed hart komt. Wel de bedoeling dat ze ‘m dan na afloop op de rekening zetten, dat is het risico met achteraf berekenen. De mensen die hier werken voorkomen de hele ergernis top 10 van een gemiddelde gast en bewijzen dat je dat dus het beste doet door heel gewoon te doen. Met een hand op mijn schouder van de gastheer bij een praatje aan tafel heb ik normaal gesproken de grootste moeite. Nu niet, het was oprecht.

Ze hebben lekker bier van Hertog-Jan. En bij het laatste rondje was er ook….Schrobbelèr!

 

De blogs van Wouter zijn gebundeld in het boekje ‘Dit is mijn wijk niet…!’ en te bestellen via DEZE WEBSITE

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra