Steeds meer mensen durven gelukkig hardop te zeggen dat het een schande is hoe sommige restaurants (DUS LANG NIET ALLEMAAL*) met hun medewerkers omgaan. Ik krijg bijna iedere week mails van medewerkers die me vragen hun baas eens publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. ‘Je mag er gewoon bijzetten welk restaurant het is hoor!’ Maar met naam en toenaam, dat zal ik echt nooit doen. Aandacht besteden aan idiote arbeidsomstandigheden wel, ik schrik me soms kapot als ik lees wat sommige bedrijven normaal vinden.

Het is eigenlijk best gek, zaken die niet kunnen stoppen met praten over het geweldige leven dat hun biologische, lokale, ‘van dichtbij’ producten hebben gehad, over hoe maatschappelijk verantwoord zij wel niet ondernemen, maar ondertussen hun eigen mensen arbeidsomstandigheden voorschotelen waar de honden geen brood van lusten.

Wakker dier

Ken je die reclamespotjes van Wakker Dier, waarmee zij supermarkten en producenten dwingen te stoppen met het gebruik van bijvoorbeeld plofkip of legbatterij eieren? Hoe zouden dat soort spotjes klinken als je ze zou maken over slechte restaurants en hun personeel? Wat zou er gebeuren als je gasten vertelt hoe het er achter de schermen van zo’n zaak aan toegaat?

  • ‘Weet u dat u bediend wordt door iemand die per uur ongeveer 40% van het minimumloon ontvangt?’ 
  • ‘Uw vlees had als dier een zorgeloos bestaan en voldoende bewegingsruimte, de kok die het bereidde staat al 13 uur op 1 vierkante meter in een ruimte waar het 42 graden Celsius is tegen een werkelijk uurloon van €5,11!’
  • ‘Deze gastvrouw zorgt geweldig voor u, dat zou ze alleen ook weleens voor haar gezin willen doen, die ziet ze alleen nooit met haar dagelijkse split-dienst van 10-15 en van 17.30 tot 02.00.’
  • ‘Als u in dit restaurant ‘vergeet’ te betalen, dan betaalt uw gastvrije ober dat uit eigen zak voor u!’

Sommigen zeggen dat het gewoon niet anders kan. Dat als horecabedrijven bijvoorbeeld alle overuren zouden uitbetalen, de horeca morgen failliet is. Dat zijn woorden die je even op je moet laten inwerken. Horeca kan alleen bestaan door mensen gratis te laten werken?

Leverancier van arbeid

Ondernemers die nog altijd denken dat medewerkers niks meer zijn dan een leverancier van arbeid. Het is een gedachte waar ik niet veel mee kan, maar als ik er al in probeer mee te gaan… Nemen de andere ‘leveranciers’ van die zaken dan ook genoegen met 40% van hun factuur? En als je mensen persoonlijk laat opdraaien voor gemiste omzet, deel je dan ook de winst met ze? En als je iemand met een dagelijkse split-dienst haar privéleven ontneemt, denk je dan echt dat zij nog leuk aan tafel verschijnt?

Jonge mensen willen heel graag leren in een bedrijf, begeleid worden, stappen maken, het vak leren. Tuurlijk moet je dan niet moeilijk doen over een uurtje langer op een dag, en op die ene dag dat het zo heel erg druk was, doe je ook niet moeilijk over twee uur. Maar als het bedrijf failliet zou gaan als jij stopt met gratis werken, dan is het bedrijf eigenlijk al failliet en dan moet niet alleen die gast uitkijken naar een ander restaurant, maar jij ook.

Ten overvloede:*

Het gaat hier om een klein percentage van de Nederlandse Horeca, in de meeste bedrijven snappen ondernemers dat je alleen heel goed kan zijn voor gasten, als je ook goed bent voor je medewerkers.

Via deze link bestel je de 3 boeken van Wouter voor de prijs van 2!

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra