Iedereen die in de Horeca werkt kent ze wel. Vaste gastentypes die je overal tegenkomt. Vandaag deel 2 in deze onregelmatige rubriek. Wim. Omdat ze vaak Wim heten en omdat alle gastentypes in deze reeks een eigen naam krijgen. Je herinnert je misschien Magda, de Doe het zelf gast.

Wim

Een Wim is een incidentele maar extreem joviale gast die direct aandacht opeist als hij binnenkomt. Ook al zegt hij: “Let niet op mij joh, rustig aan! Ik ken het klappen van de horecazweep, geef mij zo maar even snel een biertje en van mij heb je geen last!”  Je weet dat Wim eigenlijk bedoelt: “Ik ga al je energie opzuigen en je gaat minstens tien keer voor me heen en weer lopen en je gaat naar verhalen luisteren die je al tien keer hebt gehoord van andere Wimmen.”

Wim denkt dat het voor een bedrijf een groot voorrecht is dat hij er is. Hij is namelijk niet zomaar iemand, hij kent de eigenaar vrij goed. Zegt Wim. Daarom gedragen Wimmen zich altijd als een soort stamgast zonder dat echt te zijn. Gelukkig maar!

Ook in de horeca gewerkt!

De eigenaar zelf kent een Wim meestal vaag van vroeger en veel minder goed dan de Wim hem zegt te kennen. Een Wim heeft zelf vaak ook ‘honderd jaar in de horeca’ gewerkt, daarom benadert hij medewerkers haast samenzweerderig. Wim verwacht een drankje van het huis ‘Is Frank nog altijd zo op de centen? hahahahaha!’, een tafeltje als je vol zit ‘Frank is er zeker niet. Als hij zou weten dat ik hier nu zou staan dan zat ik allang aan tafel 1!’ en Wim geeft veel minder fooi dan je van een oude horecaman zou verwachten ‘Volgens mij heb je een fout in de rekening gemaakt. O nee, toch niet. Sorry, laar die tachtig cent maar zitten hoor…’

Wim denkt dat we allemaal gek zijn en alles geloven wat hij zegt. Wim weet niet dat er bijna iedere week een Wim of drie binnenwandelt.

Wouter Verkerk schreef afgelopen zomer: ‘Help! Ik heb een (bij)baan in de horeca!’ en ‘Helemaal goed!’ Je kunt ze bestellen via deze link, ook in voordelige combipakketten!

 

 

 

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra